יום ראשון, 28 באוגוסט 2011

מערכת הצירים

לפני הרבה שנים היה לי מורה לערבית. אחת האמרות החביבות עליו היתה: ״לכל מילה בערבית יש שלושה פירושים - הפירוש המקורי, הפירוש ההפוך וגמל״. נזכרתי באמרה הזאת כשהחלטתי לכתוב על צירים.

הבה נפנה למילון אבן שושן:
  1. ציר - (1) שליח, אדם שנמסרה לו שליחות מסוימת. (2) קונסול, שליח רשמי של מדינה המייצג אותה ואתה עניניה בארץ זרה, למטה מדרגת שגריר. (3) מי שנבחר בהצבעה כשליח לועידה, לכנוס, למוסד ציבורי או מדיני וכדומה.
  2. ציר - (1) וו במזוזת הפתח שהדלת סובבת עליו. (2) סרן, מטיל העץ או המתכת שעליו סובבים אופני הרכב. (3) הקו המדומה שעליו סובב כדור הארץ או כוכב אחר. (4) כנוי לקבוצת מדינות גדולות שכרתו ברית ידידות ביניהן והן משמשות מרכז לכמה מדינות קטנות הנגררות אחריהן ופועלות לפיהן. (5) כיוון ההתקדמות מנקודת מוצא מסוימת. (6) השורה המרכזית של תפרחת או של עלה מורכב.
  3. ציר - (1) כאבי האישה היולדת. (2) כאב, צער עמוק.
  4. ציר - מיץ, רוטב של דגים כבושים או מבושלים, של בשר, של ירקות או של פירות כבושים.
מבולבלים? לא מפתיע. המילה ציר בעברית היא התרגום של המילים הבאות באנגלית:  hinge, pivot, shaft, axle, axis, route, delegate, messenger, labour contractions, broth, brine, sauce.

אם אתם רוצים להתבלבל עוד יותר אתם מוזמנים לעלעל בקטלוג של hafele (אחד מענקי הפרזול האירופאים). הפרק השלישי מוקדש כולו לצירים - תשעים ושמונה (!) עמודים המתארים צירים שונים ומשונים. ואגב, ישנם צירים לא מעטים שאינם מופיעים בקטלוג.

הצירים הנפוצים היום בארונות הם המצאה חדשה למדי (בתנ״ך של ג׳ויס, שיצא לאור בשנת 1970, הם כלל אינם מוזכרים). הצירים ההלו פותחו על מנת שניתן יהיה לחברם לדלתות ולקופסאות שאינן עשויות עץ מלא, בצורה תעשייתית ומהירה. הצירים גדולים ומגושמים, אך החיבור שלהם מהיר והם ניתנים לכיוונון רב ופשוט יחסית (בתנאי שאתה יודע איזה בורג צריך לסובב לאיזה כיוון).

הצירים המודרניים של שנות השבעים היו צירי zysa או soss. הצירים האלה באו לענות על אותן בעיות (חיבור של מוצרי עץ בצורה מהירה ותעשייתית), אך הפתרון שניתן היה חלקי - ההתקנה לא כלך כך פשוטה ורמת הכיוונון מוגבלת למדי. בצד החיובי יש לציין שהצירים נסתרים ואלגנטיים למדי. כנראה שחוק שימור הגועל נפש עובד גם במקרה של צירים - על פשטות ומהירות התקנה ורמת כיוונון גבוהה משלמים באסתטיקה ירודה.

 הצירים המסורתיים שבשימוש בנגרות אומן עשויים נחושת, והם מחוברים בברגי נחושת. יש מגוון רחב מאוד של אפשרויות המתאימות למגוון צרכים והעדפות אסתטיות. המשפחה המפורסמת ביותר היא משפחת צירי הספר (butt hinges). המשפחה השנייה בחשיבותה היא משפחת צירי הסרן (pivot hinges). בשבוע הבא ארחיב את הדיבור על שתי המשפחות ההלו - בעיקר בהיבטים של ההתקנה.

ומי שנשבה בקסמי הצירים המסורתיים מוזמן לקפוץ לאתר של brusso - יצרן פרזול עילית. כן - הם שולחים לארץ. כן - זה יקר. שנאמר ״מי שלא השתמש בצירים של brusso כאילו לא השתמש בצירים מעולם״.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה