יום ראשון, 6 באפריל 2014

דרכי התמודדות עם הבלתי נמנע (חלק א)

לפני שנים מישהו הסביר לי מה ההבדל בין "הפתעה" לבין "תדהמה" - אפשר לקנות ביטוח כנגד הפתעה, אבל לא ניתן לקנות ביטוח נגד תדהמה. הפתעה נוצרת כאשר אירוע כלשהו מתרחש בנסיבות בלתי צפויות. אנחנו יודעים שהארוע יכול להתרחש, אבל נסיבות ההתרחשות אינן צפויות. אנחנו מופתעים כשמישהו נפטר בגיל צעיר - אנחנו איננו מופתעים מהמוות עצמו, אנחנו מופתעים מן הנסיבות - הגיל הצעיר.

תדהמה נוצרת כאשר מתרחש אירוע כלשהו בלתי צפוי. אנחנו נדהמים כאשר שלושה חוצנים נוחתים בחצר שלנו - איננו נדהמים מן הנסיבות, אנחנו נדהמים מעצם האירוע. אפשר לקנות ביטוח חיים, אבל אני מסופק אם מישהו יצליח לקנות ביטוח נגד נחיתת חוצנים בחצר. לפעמים, בגלל שלא רכשנו ביטוח לכסות אירוע מסוים קשה לנו להודות שמדובר בהפתעה ואנו מעדיפים להגדיר אותו כתדהמה. בהקשר זה חישבו שוב על המשפט "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה...".

כתבתי כבר בעבר על התרחבות והתכווצות של עץ, אבל בעקבות לא מעט שאלות, בקשות וטעויות (לא עלינו) החלטתי לשוב ולעסוק בנושא.

נפתח בחשיפה בלעדית של מספר עובדות כואבות.

 עץ מתכווץ ומתרחב. כתוצאה משינוי הלחות היחסית באוויר, משתנה הלחות היחסית של העץ, וכתוצאה מכך מימדי העץ משתנים. המימד המשיקי (לטבעות הגדילה) משתנה באופן הגדול ביותר. המימד הרדיאלי (של טבעות הגדילה) משתנה בכמחצית משיעור המימד המשיקי. מימד האורך (כמעט ש) איננו משתנה.

מעבר ממצב רטוב (לחות גבוהה) למצב יבש (לחות נמוכה). גודל החץ מבטא את גודל השינוי.

שיעור השינוי משמעותי. הטבלה מדגימה את שיעור השינוי עבור מספר סוגי עצים. נתבונן בשורה שמתייחסת לאלון. כאשר הלחות היחסית באוויר היא 90%, הלחות היחסית של לוח אלון תהייה 20%. כאשר הלחות היחסית באוויר היא 60%, הלחות היחסית של לוח אלון תהייה 12%. אם ניקח לוח משיקי של אלון באורך מטר, השינוי בין שני המצבים יהיה בשיעור של 26 מ"מ. אם ניקח לוח רדיאלי של אלון באורך מטר השינוי יהיה של 15.6 מ"מ. אנחנו רואים כי עצים שונים מתנהגים באופן שונה. באופן כללי ניתן לומר כי ככל שהעץ קל יותר שיעור השינוי יהיה קטן יותר, וככל שהעץ כבד יותר שיעור השינוי יהיה גדול יותר.


הכוח שמופעל הוא רב עוצמה. באופן תמוה קשה למצוא נתונים מדויקים ברשת, אבל הכוח שמופעל כתוצאה מהתרחבות (והתכווצות) העץ הוא אדיר. אנחנו יודעים כי במקומות רבים (כולל בארץ ישראל) היה שימוש נרחב בטריזי עץ שהוספגו במים לצורכי חציבה.

"הכנה" לפיצול אבן באמצעות טריזי עץ רטובים. אתר פרה-היסטורי בקסטלרודרי, אירלנד

גימורים מפחיתים את שיעור השינוי אך אינם מבטלים אותו. חומרי גימור שונים "אוטמים" במידה כזאת או אחרת את העץ, וכתוצאה מכך "מבודדים" אותו משינויי הלחות שבאוויר. אבל, הרוב המכריע של חומרי הגימור איננו אוטם לחלוטין את העץ (למעשה, רוב חומרי הגימור אוטמים ברמה בינונית ומטה), ולפיכך העץ ממשיך להיות מושפע - גם אם במידה מופחתת - משינויי הלחות שבאויר.

הסיכום העגום:

  • עץ מתרחב ומתכווץ.
  • שיעור השינוי הרדיאלי הוא כמחצית משיעור השינוי המשיקי.
  • שיעור השינוי המשיקי הוא בסביבות 2% (נע בטווח שבין 1% לבין 3%).
  • הכוח שמופעל כתוצאה מהשינוי הוא אדיר.
  • גימור מפחית את שיעור השינוי, אך איננו מונע אותו.
אני מקווה ששיכנעתי אתכם - התרחבות והתכווצות עץ איננה בגדר תדהמה, היא אפילו לא בגדר הפתעה. כמאמר ההנביא חבקוק: "אִם-יִתְמַהְמָהּ, חַכֵּה-לוֹ--כִּי-בֹא יָבֹא, לֹא יְאַחֵר". אבל, לא צריך לשבת באפס מעשה ולקבל בהכנעה את רוע הגזירה. יש מה לעשות. על כך - בשבוע הבא. ועד אז, הבה נהנה משירה של להקת גזוז - חללית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה