יום ראשון, 14 בדצמבר 2014

מדור פרסומי

לרגל הבחירות המתרגשות עלינו החליטה "התאחדות דלתות הטמבור" (הד"ט) לנסות ולהכניס נציג משלה לבית המחוקקים. במשך שבועות נוהל משא ומתן עם מספר מפלגות על מנת להשיג שיריון במקום ריאלי לנציג הד"ט, אך ללא הצלחה. מרכז הד"ט התכנס, ולאחר דיון סוער התקבלה החליטה לרוץ לכנסת ברשימה עצמאית. הם מצאו רשומה נושנה שלי שאיזכרה אותם, ולפיכך פנו אלי בבקשה שאקדיש להם רשומה מפורטת יותר.

לא שאנחנו תמיד מבינים בעד מה אנחנו מצביעים, אבל בכל זאת - במה מדובר?

דלת טמבור היא משטח המורכב מכפיסי עץ המחוברים לכדי משטח באופן שמאפשר את גמישותו (במימד המקביל לכפיסים). המשטח נוסע בתוך שתי מסילות מקבילות (החרוצות בארון), שמדריכות את תנועתו.



שמענו שדלתות טמבור הן "הסוד השמור של עולם הנגרות" - האמנם?

דלתות טמבור הן הפתרון העדיף למצבים בהם רוצים לסגור ולפתוח ארון, אבל אין מספיק מקום לתנועת הדלתות. בדומה לדלתות הזזה - גם דלתות הטמבור נעות בתוך מסילות, אך הן "נעלמות" ומותירות את הארון פתוח לרווחה. דלתות טמבור הן פתרון עדיף מבחינה עיצבות עבור פתיחה וסגירה של ארונות רדודים - למשל כאלה שמסתירים מסך טלוויזיה שטוח. דלתות טמבור הן הפתרון העדיף (ובמקרים מסוימים, היחידי) עבור דלתות עקומות - למשל של ארון עם חזית עקומה או עבור כיסוי לשולחן כתיבה. דלתות טמבור מוסיפות אלמנט עיצובי, שמאפשר כר משחקים נרחב (במיוחד לכיוון המודרניזם של אמצע המאה הקודמת).

"התאחדות דלתות ההזזה" טוענת כי יש מצבים בהם אתם פשוט לא רלבנטיים - הכצעקתה?

גם לדברים מצוינים (כמו דלתות טמבור) יש מגבלות. יש מגבלה על הגובה של דלת טמבור. משהו בסביבות 80 ס"מ הוא הגובה המקסמילי. יש מגבלה על הרוחב של דלת טמבור. משהו בסביבות 120 ס"מ הוא האורך המקסימלי. שתי המידות המירביות האלה תלויות בחומר הגלם, בצורת הבנייה, והאם הדלת אופקית או אנכית. אם אנחנו כבר בעניין של חשיפת החסרונות, נגלה לכם סוד - דלתות הטמבור לא באמת "נעלמות" - הן נעות הצידה ואחורה, ותופשות נפח בצדדים ובחלק האחורי של הארון.

כל כך הרבה יתרונות , כל כך מעט חסרונות - איך זה שנתקלים בכל כך מעט דלתות טמבור?

ההסבר פשוט - דלתות טמבור עולות יותר. תהליך התיכנון, הבנייה וההרכבה של הרהיט והדלתות מסובך, דורש מיומנות גבוהה, ואורך זמן רב. סיבוכיות, מיומנות וזמן מיתרגמים - בסופו של דבר - לעלות גבוהות יותר לנגר, ולמחיר גבוה יותר לצרכן.

לתהליך התיכנון הרגיל של הרהיט יש להוסיף את תיכנון המסילות, את תיכנון הדפנות והגב הכפולים שיסתירו את דלתות הטמבור, ואת תיכנון דלתות הטמבור עצמן וההתאמה בינן לבין המסילות.

כפיסים משתלבים
כאמור, דלתות הטמבור בנויות כפיסי עץ המחוברים לכדי משטח באופן שמאפשר את גמישותו. קיימות מספר שיטות ליצירת המשטח: באופן מסורתי מודבקים כפיסי העץ על גבי יריעת בד. שיטה נוספת (פחות מקובלת) היא קשירת הכפיסים באמצעות מספר חוטים שמושחלים בחורים שחוררו לרוחבם. ניתן גם לשלב את שתי השיטות במקרים בהם צופים לעומס רב על הדלתות. פתרונות מודרניים (המבוצעים באמצעות ראוטר וכרסומים יעודיים) יוצרים כפיסים המשתלבים זה בזה.


אפשרויות לחתך רוחב של כפיסים
ברוב המקרים משפעים / מעגלים את הקצוות הקדמיים של הכפיסים. מבחינה שימושית - הורדת הקצוות מאפשרת רדיוס סיבוב קטן יותר. מבחינת המראה - הורדת הקצוות עוזרת להסיט את תשומת הלב מכך שמדובר בכפיסים (שלא תמיד נסגרים באופן מושלם). אם דלת הטמבור צריכה לנוע לאורך עקומה בצורת S (כלומר הדלת צריכה להתקער ולהתקמר) - משתמשים בכפיסים בחתך רוחב של (פחות מ) חצי עיגול.

רוחב הכפיסים נע בטווח שבין 6 ל - 20 מ"מ. עובי הכפיסים נע בטווח שבין 5 ל - 8 מ"מ. מקובל כי רוחב המסילה בה נוסעים הכפיסים הוא כ - 5 מ"מ ועומק המסילה כ - 4 מ"מ. אם הכפיסים בהם משתמשים עבים יותר מרוחב המסילה, יש להצר את הקצוות שלהם וליצור כמעין מדרגה. אפשר למקם את המדרגה מלפנים או מאחור. יש להקפיד כי הדלת תנוע על החלק התחתון של הכפיס ולא על הכתף של המדרגה. יש להקפיד כי הבד האחורי לא ייכנס לתוך המסילה. ככל שהכפיסים צרים יותר ודקים יותר נוצרת גמישות (רצויה) לאורכה של הדלת וגמישות (בלתי רצויה) לגובהה של הדלת.

חתך צד של דלת טמבור (בכחול) בתוך מסילה שבתחתית הארון (בכתום) - מדרגה קדמית ואחורית

אני מניח כי אתם מתחילים להבין למה דלתות טמבור הן די נדירות. נניח כי אנו צריכים שתי דלתות ברוחב 60 ס"מ כל אחת - בסה"כ כמאה כפיסים. צריך לחתוך אותם, לשפע אותם, להדביק אותם (או לחורר אותם), וליצור בהם מדרגה. ההתעסקות הזאת מצריכה מיומנות גבוהה, כרוכה בפחת גדול, ולוקחת הרבה מאוד זמן.

אבל בזה לא תמו הצרות. אנחנו צריכים גם שני מעצורים עבור כל דלת - מעצור עבור הסגירה ומעצור עבור הפתיחה. מעצור עבור סגירה נחוץ במקרים שבהם יש שתי דלתות הנסגרות זו כלפי זו. אנחנו צריכים לדאוג שהם ייעצרו בצורה מדויקת במרכז החזית. הפתרון המקובל הוא הוספת מעצור נסתר בתוך המסילות. מעצור עבור פתיחה נחוץ על מנת שהדלת לא "תברח" לתוך המסילה ותעלם מן החזית. פתרון אחד הוא להוסיף מעצור "בסוף" המסילה. פתרון אחר הוא להשתמש בידית של הדלת בתור המעצור - עפי"ר הידית היא כפיס רחב יותר ועבה יותר (שלא יכול "לקחת את הסיבוב").

דלת טמבור טובה היא דלת שאיננה "כלואה" בתוך הארון - דלת שניתן להוציא ולהכניס גם לאחר הדבקת הארון. על מנת לאפשר זאת יש להוסיף למסילה הסתעפות אחורית שמאפשרת הכנסה / הוצאת של הדלת. בנוסף, יש לדאוג לחיבור הידית לאחר הכנסת הדלת, ולאפשר את פירוקה בעת הצורך.

הנה שני תרשימים של מסילה וחלק מדלת טמבור. נקודת המבט היא מגב הארון קדימה. ניתן לראות את המעצורים האחוריים באדום, את ההסתעפות האחורית של המסילה בצהוב, את המעצור הקדמי בירוק, ואת כפיס הידית / המעצור בכחול. למען הפשטות התעלמתי מגב הארון. (הערה למתקדמים - המעצורים האחוריים וההסתעפויות נמצאים הן במסילה העליונה והן במסילה התחתונה. לעומת זאת, המעצור הקדמי נמצא רק במסילה העליונה (בניגוד לתרשים), ואז כפיס הידית כן מכיל את הברך שרצה במסילה התחתונה, אבל לא מכיל את הברך שרצה במסילה העליונה).



מה עוד? לא לשכוח ששתי המסילות (העליונה והתחתונה) חייבות להיות מקבילות לחלוטין - סטייה של מילימטר והדלת מתחילה לגמגם. בכלל, חריצת המסילות היא משימה "מעניינת" למדי, שתושאר לקוראים בתור תרגיל אישי. אסור לשכוח, כמובן, את הדפנות ואת הגב הכפולים, שמטרתם הסתרה והגנה על הדלתות הנפתחות.

בהערכה זהירה, העלות של בניית ארון עם דלתות טמבור היא כפולה מהעלות של בניית אותו ארון עם דלתות רגילות או עם דלתות הזזה.

נסיים בדוגמא לא כל כך שגרתית - פתרון מעניין של Tage Frid עבור דלתות של ארון פינתי (תלוי) - דלתות הזזה טמבוריות. מדובר בארון שנבנה בשנת 1955, ושמופיע בספר השלישי של התנ"ך שלו. האיכויות של הארון והמעמד של היוצר לא בילבלו את הקונים. הארון נמכר לאחרונה במכירה פומבית בסכום של 2,000 דולר.


sic transit gloria mundi

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה