יום ראשון, 15 בפברואר 2015

ספר, חדשות ויצירה - מאכזב, טובות ומדהימה

הקוראים הנאמנים יודעים כי יש לי חיבה יתרה לרהיטים מודרניים - אלה שהיו נפוצים במערב אירופה בשנות החמישים והשישים, ושטפו את הארץ (באיחור אופנתי) בשנות השישים והשבעים. את השנים "החשוכות" של הריהוט הבריטי הזכרתי ברשומה אודות חברת ercol. השנים "החשוכות" החלו בשנת 1942 עם הקמתה של "הוועדה המייעצת לרהיטים שימושיים" וכינונה של תוכנית "הרהיטים השימושיים" (utility furniture) - תוכנית שהיוותה הלאמה מוחלטת של תעשיית הרהיטים הבריטים. עשר שנים לאחר מכן, בדצמבר 1952, בוטלה סוף-סוף התוכנית.

בשנת 1953 החלה חברת E-Gomme לייצר ולשווק קו רהיטים חדש ומודרני בשם G-Plan. החברה הציגה עיצובים חדשניים, שעמדו בניגוד לעיצובים של "הרהיטים השימושיים". החברה חידשה בשני תחומים נוספים. הראשון - החברה יצרה משפחה של מוצרים תחת קו עיצובי אחד, והתחייבה כי הרהיטים יהיו זמינים לאורך מספר שנים. השני - החברה יצרה מותג משל עצמה, והשקיעה רבות בפירסום (בקולונוע ובעיתונים) ישירות ללקוחות הקצה. בסוף שנות החמישים הפכה E-Gomme לאחת מחברות הרהיטים הגדולות בבריטניה. בשנות השישים החלה החברה גלישה ארוכה וכואבת במורד, עד שהיא נמכרה בשנת 1987, ונמכרה שוב שלוש שנים לאחר מכן. בשנת 1996 פוצלה החברה - חברת רהיטים סקוטית קנתה את המותג ואת הזכות להשתמש בעיצובים, ואילו חטיבת הרהיטים המרופדים (= ספות) הפכה לחברה עצמאית.

בשבוע שעבר הגיע אלי הספר The G-Plan Revolution. במילה אחת - מאכזב. היבטים היסטוריים - דלים, היבטים עיצוביים - דלים עוד יותר, היבטים טכניים - פשוט לא קיימים. גם למי שמסתפק בבהייה בתמונות של רהיטים צפויה אכזבה מרה. הכל עטוף בעטיפה עיצובית מ-גניבה, במלעיל ובמובן הרע של המילה. בקיצור - הסתפקו בשיטוטים במרשתת, ואל תקנו את הספר. אם אתם ממש חייבים לעיין בספר - פנו אלי, ואשמח להשאיל לכם אותו.

חדשות טובות מגיעות אלינו מארצות הברית הרחוקה. החדשות עוסקות בנייטרליות של רשת האינטרנט (Net Neutrality). באחת הרשומות הקודמות כתבתי על פסיקה של בית המשפט הפדרלי לעירעורים בקולומביה לפיה אין לרשות התקשורת הפדרלית (FCC) סמכות לכפות על חברת Verizon נייטרליות של הרשת. ניתן לומר בזהירות כי המצב עומד להשתנות. יושב הראש של הרשות, תום ווילר, הודיע כי בכוונתו לשנות את הסיווג של תקשורת פס רחב מסיווג של "שירותי מידע" (information services) לסיווג של "שירותי תקשורת" (telecommunication services). שינוי הסיווג יכפיף את ספקי התקשורת בפס רחב לרגולציה של רשות התקשורת הפדרלית, ויאפשר לרשות לכפות על הספקים נייטרליות ברשת.

איך זה קרה? הרבה מאוד בזכות לחץ ציבורי. המודעות הציבורית עלתה בעקבות התקשורת, ובמיוחד בעקבות העלאת הנושא בתוכניות הבידור/חדשות שזוכות לפופולריות גבוהה בארצות הברית, בעיקר בקרב הצעירים. בעקבות העלאת הנושא על ידי John Oliver בתוכניתו Last Week Tonight היו למעלה ממיליון (!) פניות לאתר של ה - FCC, שתבעו לפעול למען הנייטרליות של הרשת. בהמשך אורגן "יום האטת הרשת" (Internet Slowdown Day) - יום שבו אתרים רבים שינו את העמוד הראשי שלהם לסמליל של "עמוד בטעינה" על מנת להמחיש מה יקרה אם הרשת תאבד את הנייטרליות שלה. בעקבות יום ההאטה היו 770 אלף פניות לאתר של ה - FCC, שהצטרפו ל - 300 אלף פניות בטלפון, ובנוסף נשלחו מעל לשני מיליון דוא"לים לחברי קונגרס.

הקרב רחוק מלהיות מוכרע. הרפובליקאים בבית הנבחרים מנסים להעביר כרגע חוק שישלול מה - FCC את הסמכות לשנות את הסיווג של תקשורת הפס הרחב. מנגד, הנשיא אובמה הודיע כי אם החוק אכן יעבור, הוא יטיל עליו וטו. ועד שהקרב יוכרע - אתם מוזמנים לצפות בג'ון אוליבר - זה באנגלית, זה ארוך, אבל זה חשוב ומצחיק עד דמעות.


נשוב לנגרות, ונסיים ביצירה מדהימה של Yuri Kobayashi. את יורי, נגרת יפנית מופלאה, הזכרתי כבר מספר פעמים בעבר, ומי שעוד לא ביקר באתר שלה - מוזמן לעשות זאת עכשיו. יורי שלחה לי השבוע תמונה של היצירה האחרונה שלה. מדובר בביצה חלולה שמורכבת מחבתנות (coopering) של פלחים דקים שכופפו לאחר שהושרו במים. לביצה הבלתי מושלמת, כיאה לאסתטיקה של הוואבי-סאבי, הוצמדו 111 אנטנות / רגליים שנחרטו עם מוקדים משתנים. היצירה עשויה כולה מילה (ash), ומידותיה: 68 * 76 *76 ס"מ.

הביצה שהתחפשה, יורי קובאישי


תגובה 1:

  1. קרעת אותי מצחוק עם אוליבר. אני דומע....
    לקוביאשי יש כמה עבודות בהחלט מעוררות השראה. כל השאר סתם נפלאות...

    השבמחק