יום ראשון, 31 במאי 2015

ושאבתם מים בששון

שלוש שעות פקוקות של נסיעה ממדרשת בן-גוריון לנמל התעופה בן-גוריון. "כן" - ארזנו לבד. "לא" - אין לנו נשק או משהו שנראה כמו נשק. אחת עשרה שעות מייגעות של טיסה לנמל התעופה קנדי. "לא" - אין לי על מה להצהיר. "כן" - הגרין קארד שלי עודנו בתוקף. נסיעה ב - Air Train לתחנת ג'מייקה. נסיעה ברכבת לתחנת פנסילבניה. נסיעה בתחתית לרחוב 95 מערב, והנה אנחנו לוגמים קפה (דלוח) ואוכלים מאפה (פושר) במנהטן.

הגענו לניו יורק לרגל ("הם כבר המון זמן יחד, הגיע כבר הזמן ל...") חתונה של בן דודה של הרופאה. רגע לפני שחברות התעופה מציגות את התחזיות השנתיות שלהן, הן מרימות טלפון לנציג המשפחה על מנת להתעדכן בלוח האירועים המשפחתי. בני משפחה מקצווי ארץ גומעים אלפי קילומטרים, ומתכנסים להם בתואנה כזאת או אחרת. הפעם מדובר היה בחתונה.

הבתר מסיבה (אפטר פארטי) התרחשה לה ביום שבת בבוקר בסנטרל פארק. אחרי שאכלנו ודיברנו, ואכלנו עוד קצת ודיברנו עוד הרבה, התיישבנו והתבוננו אל קו הרקיע של העיר. את גגות העיר מקשטות להן פגודות - גלילים עם גגות משופעים, שעומדים על רגליים גמלוניות.

אם אתם גרים בניו יורק בבניין בן שש קומות או יותר - המים שאתם צורכים מגיעים מאותם מיכלי מים בצורת פגודות. מערכת המים העירונית איננה מסוגלת לספק לחץ מים סביר מעבר לגובה של חמש קומות. פתרון הבעייה מקומי ופשוט - משאבות שואבות את המים אל המיכל שנמצא על הגג, ומשם הם יורדים בכוח הכבידה אל הצינורות בבניין.


מדובר במיכלים גדולים למדי בנפח של שלושים ושמונה קוב (שזה 38,000 ליטר). באופן מפתיע, רובם של המיכלים הללו בנויים עץ. אמנם אפשר לבנות את המיכלים ממתכת, אבל מיכלי מתכת עולים יותר, מבודדים פחות, דורשים תחזוקה גבוהה יותר ולוקח זמן רב יותר לבנות אותם.

הנה כמה עובדות לגבי מיכלי העץ:
  1. אורך החיים של מיכל מים עשוי עץ הוא כשלושים שנה.
  2. תוך עשרים וארבע שעות, צוות של שישה אנשים מפרק מיכל ישן ובונה במקומו מיכל חדש.
  3. מחיר מיכל עץ חדש הוא כ - 30,000 דולר.
  4. הזמן הדרוש למילוי מיכל ריק - שעתיים עד שלוש.
  5. מדי שנה יש לנקות את הצד הפנימי של המיכלים.
  6. מיכל חדש דולף. המים נספגים בעץ, העץ מתרחב, והמיכל נאטם.
  7. בניו יורק יש כיום שלוש חברות למיכלי מים מעץ - Rosenwach Group, Isseks Brothers, American Pipe and Tanks. מדובר בשלוש חברות משפחתיות שנמצאות בעסקי המיכלים דורות רבים.
  8. המיכלים נבנים מלוחות עץ (ארז קנדי - Canadian Cedar) שמוחזקים במקומם באמצעות פסי (טבעות) מתכת חיצוניים.
----------

ולסיום, שירו של ישראל יצחקי "לחתונה הלכתי" שהוקלט אי-שם בשנות החמישים. לשמחתי, אני לא הופתעתי בשבוע שעבר במהלך החתונה (נא להאזין עד לסופו של השיר).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה