יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

רק שלא יחסר לכם - חלק ג

הבה ניקח הרבה אוויר ונצלול אל העולם המופלא של ברגי העץ. נתחיל בכמה הגדרות, נשווה ברגי עץ מסורתיים לברגי עץ מודרניים, ונסביר כיצד משתמשים בברגים.

בורג משמש להידוק של שני רכיבים. בעולם הנגרות הרכיבים יכולים להיות שתי חתיכות עץ או פרזול וחתיכת עץ. הנה בורג טיפוסי:


הבורג מורכב מראש (head) קנה (shank) ותבריג (thread). הידוק שני החלקים מתבצע על ידי "כליאת" הרכיב החיצוני בין ראש הבורג לבין הרכיב הפנימי, תוך הידוק התבריג החודר את הרכיב הפנימי. על מנת להשיג הידוק מוצלח, הקנה (או התבריג) עובר בצורה חופשית ברכיב החיצוני.

הנה השוואה בין בורג מסורתי לבורג מודרני:


  • ראש הבורג - בבורג המסורתי הראש הוא כמעט תמיד ראש שטוח עם חריץ (flat slotted). בברגים המודרניים אנו מוצאים הרבה יותר סוגים של ראשים - הן מבחינת הצורה (שטוח, עגול, סידקית, ...) והן מבחינת ראש ההברגה (פיליפס, ריבוע, כוכב, ...).
  • חומר הגלם - הברגים המסורתיים עשויים פליז (סגסוגת של נחושת ואבץ). הברגים המודרניים עשויים ברוב המקרים מפלדה (סגסוגת שמורכבת בעיקר מברזל). הפליז הוא חומר הרבה יותר "חלש" (אני מתנצל על התואר הלא מדעי) מפלדה.
  • יצירת התבריג - בבורג המסורתי התבריג מיוצר על ידי חיתוך. לוקחים גליל בקוטר הקנה, וחותכים ממנו חומר על מנת ליצור את התבריג. התהליך יוצר הרבה מאוד "short grain" ותבריג שנוטה להישבר. בבורג המודרני התבריג מיוצר על ידי גילגול. לוקחים גליל בקוטר שהוא ההממוצע בין קוטר התבריג לבין קוטר השורש. כעת מתחיל תהליך בו מעמיקים את החריצים על ידי "דחיפת" החומר החוצה, ויצירת התבריג. תהליך הגילגול "מכופף" את הסיבים, ונוצר תבריג חזק מאוד.
  • הגיאומטריה של התבריג - היריעה קצרה מדיון מעמיק בכל הפרמטרים. באופן כללי ניתן לומר כי הגיאומטריה של התבריגים המודרניים מבטיחה יכולת חדירה (בורג קודח, self driving) טובה יותר לצד עמידות טובה יותר בכוחות משיכה.
 כשעוסקים בנגרות כללית  אפשר עוד להתווכח האם יש צורך בקדיחה מקדימה או שאפשר לוותר עליה. כשעוסקים בתחום של "נגרות יפה" אין בכלל שאלה - חייבים לבצע קדיחה מקדימה. אז הנה שלושת השלבים:
  1. קודחים את שני הרכיבים בקדח מוביל (Pilot Hole). קוטרו של הקדח המוביל הוא קוטר השורש.
  2. קודחים את הרכיב העליון בקדח פינוי (Clearance Hole). קוטרו של קדח הפינוי הוא קוטר הקנה (או קוטר התבריג במקרה שהוא גדול יותר).
  3. קודחים בצד העליון של הרכיב העליון שקע עבור ראש הבורג (Countersink Hole).
אלה שאצה להם דרכם מוזמנים להשתמש במקדחי "הכל כלול" - מקדח בצורת קונוס שבראשו שקען. אני לא מתלהב (הם נוטים להשתחרר ולהישבר), אבל אתם מוזמנים לנסות.

אם אתם משתמשים בברגים עשויים פליז, אני ממליץ בחום על שלב נוסף - לפני שאתם מבריגים את בורג הפליז, הבריגו לתוך החור בורג פלדה "זהה" והוציאו אותו - כך תצמצמו את הסכנה שבורג הפליז יישבר תוך כדי ההברגה. האמינו לי - ראיתי נגרים שפרצו בבכי תמרורים כשגילו שהבורג האחרון בציר האחרון בארון המופלא שלהם נשבר תוך כדי הידוק.

לא אמרנו מילה על מתי מותר ומתי אסור להשתמש בברגים ברהיטים. נשמור את הדיון הזה לפעם אחרת. מספיק חם בחוץ - אין צורך להלהיט את הרוחות עוד יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה