יום רביעי, 26 בינואר 2011

ספרים רבותי, ספרים (חלק א')

במדף הנגרות שלי נמצאים כל מיני ספרים.

בקצה האחד נמצא הספר The Technique of FURNITURE MAKING שנכתב ע"י Ernest Joyce, ומכונה בקיצור (ובאופן לא כל אך מפתיע) Joyce. הספר סוקר בקצרה חומרים שונים בהם משתמשים ב
נגרות, עובר לסקירה לא כל כך עדכנית (הספר נכתב במקור בשנת 1970) של כלים בהם משתמשים בנגרות, ומשם עובר לסקירה מפורטת בת 350 עמודים של כל טכניקה אפשרית בתחום הנגרות. אם זה נשמע לכם משעמם, אתם צודקים. הספר פשוט בלתי קריא.

אבל, אני מוצא את עצמי חוזר אל הספר שוב ושוב, בכל פעם שאני צריך לעשות משהו שהוא לא לגמרי סטנדרטי. עוד לא קרה לי שהייתה
לי שאלה (בתחום הנגרות) ולא מצאתי לה תשובה (גם אם לפעמים מסתורית משהו) בספר. אם אתם חשים צורך עז לדעת מהי הנקודה בה יש למקם את הציר בשולחן pivot-top, דפדפו לעמוד 402, ציור 384, והרי לכם התשובה. אם אתם תוהים כיצד לבנות דלתות הזזה מעץ, דפדפו לעמוד 237, והרי לכם הפתרון.

בקצה השני של המד
ף נמצא הספר A Cabinetmaker's Notebook שנכתב ע"י James Krenov. הספר הזה הוא היפוכו של Joyce. הספר של קרנוב הוא כמעט ספר פסיכולוגיה - הוא מדבר על התשוקה, על המניעים, ועל ההשראה שלו לאומנות (craftsmanship) העבודה בעץ. הספר מספר את סיפור חייו הלא שגרתי של קרנוב, ומלווה בהרבה תמונות של עבודותיו. אני ממליץ לכולם (בעיקר לטיפוסים הרוחניים שבינינו ולאלה העוסקים באומנות) לקרוא את הספר, להנות מהאווירה ולהתענג על התמונות. קרנוב התפרסם בעיקר בזכות הארונות שבנה - קופסאות מדהימות שעומדות על רגליים גבוהות ודקות - חיפוש זריז ברשת יעלה תמונות רבות של עבודותיו.



באמצע המדף נמצא הספר CABINETMAKING the professional approach שנכתב
ע"י Alan Peters. הספר (כמו גם האיש עצמו) משלב בצורה יוצאת דופן מעשיות וחתירה חסרת פשרות למצוינות. הספר דן מעט בנושאים טכניים, והוא מתמקד בתחום העיצוב ובכל הנושאים הקשורים להקמה ולניהול של נגריה. בסופו של הספר מפורטים תשעה פרויקטים, שהאמיצים מוזמנים להתמודד עימם. Alan Peters הוא מהנציגים הבולטים של תנועת ה - Arts & Crafts באנגליה, תוך שהוא משלב בה השפעות מן המזרח (יפן וקוריאה). ברשת אפשר למצוא מעט מאוד חומר על (ומאת) Alan Peters, וחבל.

אנקדוטה לגבי הספר עצמו. הספר הודפס בהדפסה אחת ויחידה בשנת 1984. מסיבות שאינן ברורות לי (ולאחרים) הוא לא הודפס שוב. הספר הפך לפריט לאספנים, ומחירו האמיר בהתאם. ספרים משומשים נמכרו בארבעים ואף בחמישים פאונד. ארבתי לספר במשך כשנתיים, עד שיום אחד הוא הוצע למכירה ב - ebay (על ידי גברת שלא ממש הבינה מה היא מוכרת), במחיר של 25 פאונד עם אפשרות buy it now. לא הססתי לרגע, ותוך חמש דקות השלמתי את העסקה. חצי שעה לאחר מכן, קיבלתי דוא"ל ממישהו שראה כי קניתי את הספר - הוא הציע לי סכום כפול תמורתו. בשנתיים האחרונות היו דיבורים רבים על כך שיוצאת מהדורה חדשה, ואכן - מספר חודשים לאחר פטירתו של Peters בשנה שעברה - יצאה המהדורה החדשה, ושוב ניתן לקנות את הספר במחירים שפויים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה