יום ראשון, 18 במרץ 2012

מדוד פעמיים - חתוך פעם אחת

הנה קטע מתוך ספר הג'ונגל (החלק המעניין אותנו נמצא באמצע הדקה השנייה (01:30)).



קינג לואי (מחווה ללואי ארמסטרונג ששר את השיר), מלך הקופים, חוטף את מוגלי. המלך מעוניין בעסקת חליפין - הוא יעזור למוגלי להשאר ביער, ובתמורה מוגלי יגלה לו את סוד האש, סוד הידוע אך ורק לאדם.

על פי המיתולוגיה היוונית, לאחר מלחמת האלים בטיטנים ונצחון האלים, ביקש זאוס מפרומתאוס ומאחיו אפימתאוס לאכלס את העולם החדש ולחלק מתנות לברואים החדשים. אפימתאוס ברא את החיות, ואילו פרומתאוס ברא את האדם. אפימתאוס חילק את כל המתנות ליצירי כפיו החיות, ופרומתאוס ברצונו להגן על יציר כפיו האדם העניק לו את האש. מיותר לציין כי כיאה למיתולוגיה היוונית, הסיפור מורכב ומסובך יותר, והוא מופיע בכמה גרסאות.

לו הבלוג הזה היה נכתב לפני שנת 1964 הייתי כותב כי פרומתיאוס הוא גם כינויו של העץ החי העתיק ביותר בעולם. פרומתיאוס היה עץ אורן מהמין אורן האיצטרובל הזיפני. הוא גדל ב - wheeler peek שבמזרח נבדה. בתחילת שנות השישים העץ נבדק ע"י חוקרים, ונקבע כי גילו לכל הפחות 4,844 שנים. מאוחר יותר העלו חוקרים אחרים את גילו של העץ, והוסכם כי הוא לכל הפחות בן 5,000 שנה. העץ החי העתיק ביותר בעולם.

בשנת 1964 הגיע חוקר בשם דונלד קארי אל העץ. קארי עסק בחקר "עידן הקרח הקטן" (התקופה שבין המאה ה - 16 למאה ה - 19) באמצעות בחינה של טבעות הגדילה של עצים. קארי הגיע אל העץ במטרה לקחת דגימה של טבעות גדילה מפרומתאוס. לגבי המשכו של היום קיימות מספר גרסאות. על עובדה אחת אין מחלוקת - בסופו של היום העץ החי העתיק ביותר בעולם, פרומתאוס, היה כרות.

ככל הנראה קארי קדח במקדח מיוחד לתוך העץ. המקדח נתקע בתוך העץ. גרסא אחת טוענת כי קארי נלחץ מאוד מהמצב, שכן את כל תקציב המחקר שלו הוא השקיע במקדח המיוחד. ככל הנראה קארי ירד להתייעץ עם היערנים במקום. ככל הנראה הפתרון שנבחר על ידי היערנים וקארי היה לכרות את העץ. קארי מצידו טוען כמובן שהיערנים הם אלה שהעלו את ההצעה. הם, מיותר לציין, טוענים כי כלל לא היו מעורבים בעניין. מישהו (ועדיין לא ברור מי) כרת את העץ - על כך אין עוררין.

לא ברור גם עד כמה קארי והיערנים הבינו כי מדובר בעץ החי העתיק בעולם. יש טענה כי הם הבינו שמדובר באחד העצים העתיקים, אבל לאו דווקא בעתיק ביותר. נקודה נוספת שלא ברורה היא מדוע בכלל נזקק קארי לדגימה מעץ כל כך עתיק. הוא חקר את התקופה שהחלה לפני 500 שנה ונסתיימה לפני 100 שנה - למה היה זקוק לדגימות מעץ בן 5,000 שנה?

תגובת הציבור הרחב והעולם המדעי לא אחרה להגיע. התעוררה מחאה גורפת וחריפה לכריתתו של העץ. קארי נטש את תחום המחקר המקורי שלו, ועבר לתחום אחר בו זכה להצלחה רבה. הוא נפטר ממחלה בשנת 2004, ומעולם לא הסכים לדבר על אירוע הכריתה. עצי אורן האיצטרובל הזיפני זכו להכרה והגנה. האזור הוכרז פארק לאומי. חלק מן העצים הצעירים יותר נגישים למבקרים, והעצים העתיקים יותר מוצנעים ומיקומם ידוע אך ורק ליודעי ח"ן.

כולנו מכירים את כלל הנגרים הידוע: מדוד פעמיים - חתוך פעם אחת. כשמדובר בעץ בן 5,000 שנה תוצאות החיתוך עלולות להיות הרות גורל.

ותודה ל - Radio Lab שהפנו את תשומת לבה של העזר כנגד לסיפור של פרומתאוס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה