יום ראשון, 4 במרץ 2012

צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים

נגריה על פי מילון אבן שושן היא בית מלאכתו של הנגר. היינו מצפים שבבית מלאכה יעבדו מלאכים, אבל מהיכרותי עם כמה בתי מלאכה אני יודע שלא כך הם פני הדברים. מה בכל זאת הקשר בין מלאך לבין מלאכה?

גם מלאך וגם מלאכה נגזרות מהשורש ל.א.כ. כבר במקרא אנו מוצאים שתי משמעויות לשורש - הראשונה במשמעות של עבודה יצירתית (מלאכה) והשניה במשמעות של שליחות (מלאך הוא למעשה שליח). כנראה שהמשמעות המקורית הייתה שליחות, וכעת נותר לבצע את הלולינות הלשונית כדי להגיע למשמעות האחרת של עבודה יצירתית.

מלאך הוא שליח - אדם שהוטלה עליו שליחות שאותה עליו לבצע. מלאכה היא אותה שליחות, משימה אותה יש לבצע. כלומר, על המלאך מוטלת מלאכה - על השליח מוטלת שליחות. אט אט התרחקה המשמעות של המילה מלאכה מהמקור (שליחות) וקיבלה את המשמעות של עבודה יצירתית. כיום אנו שומעים אנשים שאומרים כי הם רואים בעבודתם שליחות - הם יכולים פשוט לומר כי הם בעלי מלאכה.




בספרו The soul of a tree כותב George Nakashima את המשפטים הבאים:

We woodworkers have the audacity to shape timber from these noble trees. in a sense it is our Karma Yoga, the path of action we must take to lead to our union with the Divine. Each tree, each part of each tree, has its own particular destiny and its own special relationship to be fulfilled. We roam the world to find our relationships with these trees.




אני מחשיב עצמי בעל מלאכה אבל במובן העכשווי והצר של המילה. אני נהנה מאוד ליצור רהיטים. אני נהנה מאוד לראות את הלקוחות המרוצים. אני נהנה מאוד לחלוק את הידע שלי עם אחרים - נגרי כורסא, נגרים בפועל ונגרים לעתיד. אני מתקשה להתחבר למילותיו של נקשימה. אולי זה עוד יגיע, אבל כשאני קונה עצים במחסן בנתניה או בפתח תקווה, מנסה לבחור לוחות טובים תחת מבטו הנוקב וקצר הרוח של המוכר ("לא מספיק שהחוצפן משלם לי על העצים, הוא גם רוצה לבחור את הלוחות הטובים"), מנסה לוודא כי הסוחר איננו מודד את גודל הלוחות בנדיבות גדולה מדי (שאיכשהו תמיד מופנית נגדי) ואיננו טועה (לרעתי) בחישוב נפח הקנייה, קצת קשה לי לחוש כי לכל קרש יש שליחות בעולמינו, ועלי מוטלת המלאכה להביאו לידי הגשמת שליחותו.

ונסיים במילותיה של אימי - צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים, קל וחומר רשעים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה