יום ראשון, 25 במרץ 2012

מגרדת, טעימה או מוסיפה עניין

בלי שהיות מיותרות נשים פעמינו דרומה בכביש 40. עם הגיענו לצומת טללים נפנה מערבה בכביש 211, נחלוף על פני הפנייה לשיבטה, ובין צומת קציעות לצומת ניצנה נפנה צפונה ונגיע אל המושב כמהין. המושב הוקם בשנת 1992, והוא מונה כיום כשלושים משפחות - רובן עוסקות בחקלאות ובתיירות. המושב שואב את שמו מפטריית הכמהה (כמהין היא צורת הרבים) הגדלה באזור.

הפטריה המקומית כמהת הנגב היא קרובת משפחה רחוקה של הפטרייה האירופאית - Truffle. הפרטיה האירופאית גדלה מתחת לפני הקרקע, בצמוד לשורשים של עצים מסוימים. הפטריה נחשבת למעדן מלכים. מחיר השיא ששולם עבור כמהה לבנה ששקלה 1.5 קילוגרם היה 330,000 דולר. על מנת למצוא את הפטריות משתמשים בחזירים או בכלבים. לשני המינים חוש ריח מפותח דיו על מנת לאתר את הפטריה. בעוד שהחזירים תרים אחר הפטריות באופן טבעי, הרי שאת הכלבים יש לאמן. אבל, בעוד שהחזירים אוהבים לאכול את השלל (הפטריות) וקשה לשלוט בהם, הרי שהכלבים קלים לשליטה, ובכל מקרה אינם גרגרנים כל כך.

הכמהה שלנו גדלה בנגב על יד שיח שמשון מדברי, וניתן למצוא אותה מאמצע עונת החורף ועד לסיומו. יוצאים אל הנגב ומחפשים מרבצים של שיח שמשון מדברי. מחפשים חריצים או תפיחות קלות המרמזות על המצאות פטריות מתחת לפני הקרקע. חופרים קלות ועם קצת (הרבה) מזל מוצאים את כמהת הנגב.

עם כל הכבוד לפטריות הכמהין, הרי שאני מתעניין יותר בפטריות אחרות - כאלה שגדלות בתוך עצים. פטריות שגדלות בתוך העצים יוצרות דוגמאות מרהיבות. התופעה נקראת spalting, ובעברית ספולטינג (אגב, אל תטרחו לחפש את המילה במילון - היא פשוט לא מופיעה שם). קיימים שלושה סוגים של ספולטינג: 
  1. פיגמנטציה נוצרת כאשר פטריה בעלת צבע כהה גדלה בתוך שכבת ה - sapwood (הבהירה) של העץ. הפטריה אמנם מחלישה את העץ, אבל איננה גורמת רקבון.
  2. רקבון לבן נוצר כאשר פטריה לבנה מלבינה את העץ על ידי צריכת הליגנין שבו. הרקבון הלבן גורם להחלשת העץ ולרקבון (לפחות חלקי) שלו.
  3. קווי גבול נוצרים באזורי המפגש שבין מושבות של פטריות שונות, כאשר הן מנסות להגן על המושבה שלהן מפני המושבה המתחרה. קווי הגבול הם על פי רוב כהים. הקוים לכשעצמם אינם מחלישים את העץ, אבל המושבות בהחלט גורמות לחולשה ולרקבון של העץ.
בתמונה שמשמאל ניתן לראות בוק שעבר תהלך של ספולטינג. ניתן לראות אזורים של רקבון לבן וקווי גבול שחורים.

ישנם עצים שנוטים לספולטינג יותר מאחרים. העצים הקלאסיים הם אדר (maple), לבנה (birch), ובוק (beech). עצים שעוברים תהליך של ספולטינג יפים מאוד אבל גם בעייתיים מאוד לשימוש. העצים הללו נוטים להיות חלשים, להשבר ולהסדק. מומלץ מאוד שלא להשתמש בהם לכל אלמנט קונסטרוקטיבי.

יש גם טענות כי (לפחות) חלק מן הפטריות אינן בריאות יתר על המידה לגוף האדם, במיוחד לא אם נושמים אותן לתוך הריאות. אינני יודע אם זה נכון, אבל מי אני שאוותר על האפשרות לעורר קצת היסטריה בימים טרופים אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה