יום ראשון, 3 ביוני 2012

בנימה חיובית

ביום שני האחרון ציינו האמריקאים את Memorial Day (יום הזכרון). יום הזכרון מצוין ביום השני האחרון בחודש מאי, והוא מסמל את תחילת הקיץ. עם סיומה של מלחמת האזרחים החלו האמריקאים לציין את Decoration Day לזכר החיילים שנפלו במלחמה. במשך השנים שינה היום את שמו ואת היקפו, וכיום הוא מצוין לזכר כל החיילים האמריקאים שנפלו במלחמות השונות. בעבור אמריקאים רבים זהו יום זכרון בו מבקרים בבתי הקברות ובמצבות זכרון, אבל עבור אמריקאים רבים לא פחות זהו יום קניות ובילויים.

מאחד הבלוגים האמריקאיים שאני קורא למדתי על מבצע הנצחה בשם Portrait Freedom אליו נרתמו 400 אומנים של מסור נימה. הרעיון שעומד מאחורי מבצע ההנצחה הוא חיתוך תמונה של כל הנופלים ב"מבצע חירות מתמשכת" (השם האמריקאי למלחמה באפגניסטן) ומסירתה למשפחה. התמונה נחתכת (לאחר תכנון קפדני ובקרה) באמצעות מסור נימה בלוח לביד דק, היא ממוסגרת כשמאחוריה קרטון שחור, ונשלחת למשפחתו של הנופל. כל זאת, ללא תמורה, כמובן. עד עתה הוכנו כ - 1,000 תמונות, ובכך הונצחו כמחצית מן הנופלים.




ובמעבר חד, אך עדיין בתחום מסור הנימה, נעבור אל Alan Bradstreet. אלן מייצר סימניות מעץ. זה אולי לא נשמע כל כך מיוחד, אבל - הוא מייצר 50,000 סימניות בשנה, הוא עובד לבד, והוא מצליח להתפרנס ממכירת הסימניות. אלן, כיום בן 64, עבר בשנות השבעים למדינת מיין. הוא החל לעבוד במפעל לייצור מטבחים, אבל בשנת 1985 החליט לעזוב ולפתוח מפעל משלו - מפעל של איש אחד לייצור סימניות מעץ.

אלן קונה (בזול) שאריות עצים מנגרים בסביבה. הוא חותך את השאריות לפרוסות דקות בגודל של סימניה, משייף את החתיכות, חותך בהן - באמצעות מסור נימה - את אחד מתוך 130 הדגמים שלו, ובסיום מבצע את הגימור. על השיווק והמכירות (כמעט כולן בסיטונאות) אחראית אישתו. אנחנו מכירים לא מעט עסקים שמרוויחים לא רע מייצור המוני ומכירה במחיר נמוך - אבל, כשמדובר במפעל של איש אחד זה בהחלט מרשים.

איך עושים את זה?
  • התמקדות - אלן מייצר אך ורק סימניות מעץ בגודל זהה, ואך ורק 130 דגמים.
  • יעילות - הסדנא (המפעל) מאורגנת בצורה מיטבית לייצור. אלן מחזיק, למשל, שני מסורי נימה עם שתי מסוריות שונות על מנת לחסוך את הזמן הכרוך בהחלפת המסוריות.
  • משמעת ומוטיבציה - אלן מתחיל את השבוע ביום שני ולא מפסיק לייצר עד שהוא מגיע ל - 1,200 סימניות. אז הוא חופשי לעיסוקיו האחרים - קורסים בנגרות, עפי"ר.
  • אסטרטגיה שיווקית ברורה - אלן (בעצם אישתו) מוכר בסיטונאות. הוא אמנם מרוויח פחות, אבל כך העיסוק בשיווק ובמכירות מצומצם ביותר.


ובנימה אופטימית זו - של נגר שמתפרנס בכבוד מעמל כפיו - נסיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה