יום ראשון, 13 במרץ 2011

שמאל וימין (חלק ב')

כפי שהבטחתי ברשומה הקודמת, הפעם אנסה לבדוק את ההיבטים המעשיים של ימין ושמאל בנגרות. האם לנגרים שמאליים באמת קשה יותר לבנות רהיטים.

רוב הכלים הידניים הם סימטריים. המקצוע שבתמונה (Jack Plane, Record No. 5 1/2) הוא סימטרי לחלוטין. הימניים דוחפים את המקצוע (את הידית הגדולה מאחור) עם יד ימין ושמים את יד שמאל על הידית הקטנה שמלפנים. השמאליים יעבדו בדיוק להיפך, בלי שום בעייה.




גם מברגים הם סימטריים, אבל מעניין לשים לב כי כיוון ההברגה ביחס לגוף הוא שונה עבור ימניים ושמאליים. כאשר ימני סוגר בורג הוא מפעיל את שריריו באופן שונה מאדם שמאלי שיבצע את אותה משימה. סגירת בורג לצד ימין אמורה להיות נוחה יותר לאנשים ימניים, והרבה פחות לשמאליים. יש טענה כי החלטה שרירותית זו היא לא פחות מאשר קונספירציה של הימין.


סכיני סימון (Marking Knife) אינם מכשירים סימטריים. לסכין סימון צד אחד ישר אותו מצמידים לסרגל (או לדבר מה אחר הקובע היכן צריך לסמן) וצד אחד משופע (bevel) שיוצר את החדות של הסכין. הסכין העליון בתמונה מיועד לימניים (עם שיפוע בצד ימין), הסכין האמצעי מיועד לשמאליים (עם שיפוע בצד שמאל), והסכין התחתון פותר את הבעייה עבור ימניים ושמאליים כאחד. יש, אגב, סכיני סימון עם שיפוע בשני הצדדים - כך מבטיחים שגם ימניים וגם שמאליים יסמנו בצורה לא מדויקת. אחת הפעמים היחידות שבהן ראיתי את המורה שלי מתוסכל ממש הייתה לאחר שהעיר בפעם המי-יודע-כמה לאחד התלמידים לגבי כיוון השיפוע. בפעם המי-יודע-כמה ואחת הוא נשמע אומר: Bevel on the outside, am I the only man in the world who cares about it ?

לפעמים, בגלל אילוצים של הרהיט, יש צורך לעבוד גם בצד ימין וגם בצד שמאל. דוגמא לכך היא הצורך להרחיב חריץ (groove) ברהיט שכבר הורכב. לפעמים צריך להרחיב את צד ימין ולעיתים את צד שמאל של החריץ. אחת הדרכים לבצע את המשימה היא להשתמש במקצוע Record 2506 (ועדיף להשתמש בגרסא המתקדמת יותר 2506S). כאשר צריכים להרחיב את צד ימין של החריץ מחזיקים את המקצוע כפי שרואים בתמונה. כאשר צריכים להרחיב את צד שמאל של החריץ, מחזיקים את המקצוע הפוך ומשתמשים בסכין השני. כאן מתגלה גם הסימטריה בין הימניים לשמאליים - לא משנה מה נטייתך הידנית, אחד מכיווני ההחזקה יהיה לא נוח (הרחבת חריצים היא לא מלאכה נעימה במיוחד גם בכיוון הנוח). סימטריה נוספת בין הימניים לשמאליים היא שתמיד (אבל באמת תמיד) כשמשתמשים במקצוע הזה נחתכים מהסכין השני (זה שאינו מקציע באותו רגע).

ראינו ארבע דוגמאות:
  • Jack Plane - מכשיר סימטרי עם פעולה סימטרית.
  • מברג - מכשיר סימטרי עם פעולה לא סימטרית.
  • סכין סימון - מכשיר לא סימטרי שמאפשר פעולה סימטרית.
  • Record 2506S - מכשיר לא סימטרי שמאפשר פעולה לא סימטרית.

אסיים באמרה הבריטית - מבין כל עשרה נגרים, שמונה לא גומרים את החודש, לתשיעי יש אישה עשירה, והעשירי שקרן. אני חושש שזה נכון בין אם מדובר בנגרים ימניים או שמאליים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה