יום ראשון, 6 במרץ 2011

שמאל וימין

נכון משהו נשמע לא נכון בכותרת? אנחנו מצפים לביטוי "ימין ושמאל" ולא "שמאל וימין". למה? אולי בגלל שאוכלוסיית האיטרים היא מיעוט (כ - 10%), אולי בגלל שבשפות רבות המילה "ימין" (right) נושאת בחובה קונוטציה חיובית והמילה "שמאל" (small בפי חלקים באוכלוסיה :-) נושאת קונוטציה שלילית, ואולי בגלל סיבה אחרת.

אשתי ואני ימניים (במובן הידני), ונראה כי ביתנו הקטנה עומדת להיות שמאלית. הסיכוי לכך הוא 0.8% - לא שהסיכוי לא קיים, אבל הוא גם לא ממש גדול (מישהו, שאולי אפילו קורא שורות אלה, הסביר לי פעם שהסתברות היא דבר פשוט מאוד - או שמשהו קורה או שהוא לא קורה, כל השאר זה שטויות). אז לכבוד ביתנו הקטנה, ומתוך דאגה ליכולתה להשתלב בתחום הנגרות, החלטתי לפשפש קצת בנושא הימניות והשמאליות בנגרות.

בתחום האסתטי נראה כי אין משמעות דרמטית לשמאל ולימין. אם נתבוננן על שתי התמונות של הטנסו (Tansu הינו ארון יפני) אני חושב שלא נוכל לומר כי אחת נראית טוב והשניה מוזר.


השוו את חוסר חוסר היכולת להחליט מי משתי התמונות שלמעלה היא המקורית עם שני השולחנות בתמונה הבאה:



בשני השולחנות הרגליים זהות לחלוטין, אלא שבימני החלק הצר למטה והרחב למעלה (ליד השולחן) ובשמאלי החלק הרחב למטה והצר למעלה. השולחן הימני נראה "נורמלי" בעוד שהשולחן השמאלי נראה מוזר משהו, או כפי שהמורה שלי היה מתנסח "It is definitely a statement". אינני מנסה לטעון מה "נכון" מבחינה עיצובית - אני מפנה את תשומת הלב לרגישות הרבה שלנו להבדלים כאשר הדברים נוגעים ל"למעלה" ול"למטה".

אנחנו ורוב הרהיטים שסביבנו סימטריים סביב הציר האנכי (ימין ושמאל), ובמקרים שאין סימטריה - זה לא ממש משנה. אנחנו ורוב הרהיטים שסביבנו מאוד לא סימטריים סביב הציר האופקי (למעלה ולמטה), וחוסר הסימטריה הזה משמעותי מאוד. אני חושב שהסיבה המרכזית לשוני בהתייחסות לשני הצירים (אופקי ואנכי) נעוצה בכבידה (גרביטציה), שהשפעתה עלינו ועל העולם שסביבנו היא דרמטית. אני מניח כי השנים הרבות שהעביר המין האנושי בסביבה עם כבידה השפיעה לא רק על התפתחותו הפיסית ועל התפתחות המכשירים אותם הוא מייצר, אלא גם על העדפותיו (או לפחות על רגישויותיו) האסתטיות.

בפעם הבאה אנסה לבדוק האם חייהם של נגרים שמאליים באמת קשים יותר - אבדוק האם במלאכת הבנייה עצמה יש הבדל בין ימניים לשמאליים.

לסיום, שאלה למחשבה - מדוע כאשר אני מתבונן בראי ימין ושמאל מתהפכים, אבל למעלה ולמטה לא?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה