יום ראשון, 29 במאי 2011

חמש עשרה ברבוע

כל מי שילדותו לא הייתה ממש עשוקה מכיר את המשחק - חמשה עשר רבועי פלסטיק ממוספרים מ (1) ועד (15), מחליקים בתוך מסגרת. בתחילה הרבועים מעורבבים, ומטרת המשחק היא לסדרם לפי סדר עולה.


לא ברור מי "המציא" את המשחק - יש מספר טוענים לכתר. מה שכן ידוע הוא שהמשחק הפך לשגעון בארה"ב בינואר 1880, באפריל הוא כבש את אירופה, ומספר חודשים לאחר מכן השגעון דעך לו. הגרסאות המוקדמות של המשחק שוחקו ע"י קוביות שהונחו בתוך מסגרת - רבועי הפלסטיק עם החריצים והבליטות הגיעו בשלב מאוחר יותר.


סם לויד הוא אחד הטוענים לכתר ה"ממציא". הוא מכר את הגרסא המתוארת בציור משמאל (המספרים מסודרים על פי הסדר, למעט (14) ו - (15)), והבטיח פרס של 1,000 דולר לפותר נכונה. לא היה זוכה מאושר, ולא בכדי. מחצית ממצבי ההתחלה של המשחק אינם ניתנים לפתרון. מצב הפתיחה של סם לויד השתייך למשפחה הבלתי פתירה.

מי שקורא את הבלוג הזה בגלל נושאי נגרות ודאי תוהה כרגע מה קורה פה. מי שקורא את הבלוג חרף נושאי הנגרות ודאי חושש מתי תגיע לה הצלילה לנגרות. קחו אוויר - הנה זה בא.

לפני מספר שנים החלטתי לבנות שולחן קפה. חפשתי רעיון מקורי, ולאחר התחבטויות הגעתי לרעיון של בניית שולחן שהמשטח העליון שלו יהיה בנוי כמו לוח המשחק של חמש עשרה ברבוע. במקום מספרים בחרתי בצורות גיאומטריות שיצרו רצפים מעניינים כשהן מונחות זו לצד זו. עד מהרה נגשתי לבנייה, ושבועיים לאחר מכן הושלמה המלאכה.

השולחן בנוי מג'ארה (Jarrah) ומשקמה אדוותית (Rippled Sycamore). הריבועים העליונים מונחים על לוח זכוכית, ומחליקים להם בזכות שני חריצים ושתי בליטות בכל אחד מהם. חדי הראייה יבחינו כי קיימות שתי מסגרות לחלק העליון - אחת קבועה המחוברת לרגליים ומחזיקה את הזכוכית, ואחת פנימית (מחורצת) המכילה את הריבועים. כמו במשחק המקורי - בו היינו מוציאים בכוח את ריבועי הפלסטיק מן המסגרת - גם כאן ניתן לרמות. אחד הצדדים של המסגרת הפנימית לא הודבק, כך שניתן להוציא את הריבועים, לנקות אותם, לחדש את הגימור שלהם ולהשיבם למקום בדוגמא הרצויה.

אנשים רבים עברו ליד השולחן במהלך השנים - עוד לא ראיתי אחד שלא שלח ידו את השולחן, בדק שהריבועים באמת זזים, וסידר אותם ב"סדר הנכון".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה