יום ראשון, 16 באוקטובר 2011

צפון ודרום

המילה סטראוטיפ בנויה מצירוף שתי מילים יווניות - המילה stereos שמשמעותה איתן, מוצק והמילה typos שמשמעותה הדפסה, הטבעה. המילה החלה את חייה כמילה המתארת פעולה בתחום ההדפסה, ורק בשנת 1922 קיבלה את משמעותה המושאלת השגורה כיום.

את החג הראשון וסוף השבוע שהצטרף אליו ביליתי עם המשפחה בקמפינג בדרום. יש לנו תיאוריה סטראוטיפית לגבי האנשים שמטיילים בצפון לעומת אלה שמטיילים בדרום. בלי להשמיץ, חס וחלילה, את הנוסעים צפונה אומר שאתר הקמפינג בו שהינו - חוות האנטילופות - היה עמוס לעייפה. האוהלים ממש נשקו זה לזה. כל התנאים לקטסטורפה ישראלית.

אז זהו, שהקטסטורפה איננה מדרימה מעבר לבאר שבע. המכוניות חנו במקומות המיועדים לכך, הזבל התרכז כולו אך ורק בפחי האשפה, השירותים נשארו נקיים, המוסיקה היחידה שנשמעה לא בקעה מרמקולים אימתניים אלא מקבוצת נערות ונערים שהתלהבו יתר על המידה משירי ארץ ישראל. ובכלל, הכבישים בדרום ריקים יותר, החיים מתנהלים בקצב איטי יותר, ומתקבל הרושם כי מדובר במדינה אחרת - זרה אך ידידותית.
 
 

בניגוד לסטראוטיפ לגבי אופי המטיילים, קיים הסטראוטיפ לגבי ערים. הטענה אומרת כי תמיד צפון העיר מוצלח יותר מדרומה של העיר. יש כמה דוגמאות שתומכות בסטראוטיפ העירוני הזה, אבל קיימות גם כמה דוגמאות סותרות. בכלל, עולה התהייה האם הסטראוטיפ תופש רק בחצי הכדור הצפוני (המוצלח יותר...) או שמא גם חצי הכדור הדרומי מתנהג כך.

ובמעבר חד לעסקי הנגרות. עצים מחולקים לשתי קבוצות עיקריות - עצים קשים (hardwoods) ועצים רכים (softwoods). העצים הרכים לא באמת רכים תמיד והעצים הקשים לא תמיד קשים (בלזה, למשל, הוא עץ קשה). ההבחנה בין שתי הקבוצות היא שיטת הריבוי. שניהם מתרבים אמנם באמצעות זרעים, אך כשמדובר בעצים קשים הזרעים מכוסים תמיד במעטפת כלשהי (פרי במקרה של תפוח, בלוט במקרה של אלון) בעוד שבעצים רכים הזרע איננו מכוסה והוא נופל אל הקרקע ללא כל מעטפת.

קיימים הבדלים נוספים. העצים הרכים הם עצים מחטניים, ירוקי עד. לעצים הקשים עלים רחבים והם נשירים. העצים הקשים דחוסים יותר מהעצים הרכים. העצים הקשים גדלים לאט יותר מהעצים הרכים. העצים הרכים זולים בצורה משמעותית מהעצים הקשים. העצים הרכים מספקים כ - 80% מתצרוכת העצים בעולם.

יש שיאמרו כי זו הסתכלות סטראוטיפית ויש שיאמרו כי זו הסתכלות אובייקטיבית אבל העצים הרכים נוטים להיות פשוטים, לא מעניינים ולא יפים. נכון, הם זולים וזמינים, אך כיצד ניתן להשוות אורן עם אלון, דובדבן או עצים אקזוטיים של ממש? זה אולי סוג של סנוביזם, אבל רוב הנגרים האומנים כמעט ואינם משתמשים בעצים רכים.

ועכשיו לעסקי שושנת הרוחות - העצים הרכים גדלים בצפונו של חצי הכדור הצפוני. הם גדלים בצפון אירופה ואסיה ובצפונה של צפון אמריקה. נראה, אם כן, שלפחות בכל הנוגע לעצים, הסטראוטיפ לגבי הצפון המוצלח איננו תופש. העצים הצפוניים מספקים את הרוב המכריע של תצרוכת העצים בעולם, אבל הכמות בהחלט באה על חשבון האיכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה