יום ראשון, 8 בינואר 2012

מקינטוש

בשביל רובנו המילה מקינטוש מתקשרת באופן מיידי למחשבים שמיוצרים על ידי חברת אפל. המקינטוש הראשון יוצר בתחילתה של שנת 1984. אבל הבלוג הזה עוסק (על פי רוב) בנושאי נגרות, ולכן ננטוש את ההקשר הזה.

בשביל הבריטים שבינינו המילה מקינטוש (בכתיב קצת שונה Mackintosh) מתקשרת באופן מיידי למעיל גשם - מעיל מצופה בשכבת גומי שעמיד בפני מים. מעיל הגשם הראשון הומצא על ידי (נחשתם נכון) סקוטי בשם צ'רלס מקינטוש בשנת 1824. החברה עברה מספר תהפוכות, אבל היא עדיין חיה וקיימת - המעוניינים במידע נוסף מוזמנים לקפוץ לאתר של החברה. אבל גם מעילים אינם נושאו של הבלוג, ולכן ננטוש גם את ההקשר הזה.




אנחנו מתעניינים במקינטוש אחר - צ'רלס רנייה מקינטוש. מקינטוש היה ארכיטקט, מעצב פנים, מעצב תערוכות, מעצב רהיטים, מעצב כלי זכוכית, מעצב כלי מתכת, ומעצב טקסטיל. הוא נולד בשנת 1868 בסקוטלנד. בגיל 9 החל ללמוד ב (מה שייקרא היום) בית ספר מקצועי. בגיל 18 הוא החל התמחות שנמשכה חמש שנים במשרד ארכיטקים קטן. עם סיום ההתמחות הוא החל לעבוד בחברת ארכיטקטים גדולה יותר בשם Honeymoon & Keppie.

מקינטוש יצר סגנון ייחודי משלו - מודרניזם ששואב מתוך סגנון סקוטי מקומי, מתוך סגנון ה - Arts & Crafts הבריטי ומתוך סגנון ה - Art Nouveau. ככל שמקינטוש התפתח הוא נטש את הקווים והצורות האורגניות לטובת צורות גאומטריות נועזות יותר. אותן צורות שהפכו ברבות השנים לסימן ההיכר שלו. ברוב המקרים מקינטוש נטל אחריות כוללת על העיצוב - החל בארכיטקטורה, דרך עיצוב הפנים והרהיטים וכלה בטפטים שעל הקירות. הוא לא בחר רהיטים או טפטים או אגרטלים עבור הבית, הוא עיצב אותם.





בשנת 1899 הוא עיצב בפעם הראשונה כסא עם גב גבוה. עיצוב זה מצטרף למאות עיצובים אחרים של רהיטים - כסאות, ספסלים, שולחנות אוכל, שולחנות נמוכים, ארונות, ספריות, שעונים וכיו"ב. למעשה, כמעט על סוג של רהיט עוצב בשלב כזה או אחר על ידי מקינטוש. השוואה בין העיצוב של הכסא מתחילת הדרך (בתמונה הימנית) לעיצוב של הכסאות המאוחרים יותר (בתמונה השמאלית) מדגימה היטב את המעבר מהצורות האורגניות לצורות הגיאומטריות.

מקינטוש נפטר בשנת 1928 בלונדון. הוא הותיר אחריו מאות עיצובים, שאת חלקם ממשיכים (עם ובלי רשות) לבנות גם בימים אלה. למעוניינים בקריאה נוספת מזומנת אכזבה מסוימת ברשת, שכן אין הרבה חומר זמין אודות האיש. מי שמתעקש מוזמן לקנות את אחד הספרים בנושא - אני יכול להמליץ על Mackintosh Furniture מאת Roger Billcliffe. הספר כולל הרבה מלל והרבה תמונות (בשחור לבן).

אז בפעם הבאה שמזכירים מק - בין המחשבה על המחשב למחשבה על ההמבורגר אתם מוזמנים להגניב גם מחשבה על צ'רלס רנייה מקינטוש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה