יום ראשון, 29 בינואר 2012

דברים זזים

באחת הרשומות הקודמות תיארתי שולחן שבניתי שמתבסס על המשחק חמש עשרה בריבוע. כל (אבל ממש כל) מי שרואה את השולחן מושיט ידיו ומתחיל להזיז את הריבועים. ילדים (וגם מבוגרים) מסוגלים לבלות דקות ארוכות ליד השולחן בנסיון להגיע לצורה ״הנכונה״.

 
יש משהו מאוד מושך באפשרות להניע חפץ, במיוחד אם התנועה איננה פשוטה או שכתוצאה ממנה קורים דברים מעניינים. ילדים מניעים חפצים בהנאה מרובה, וככל שהם מתבגרים הם עושים זאת פחות ופחות שכן הם לומדים ש״אסור לגעת״.

 
 
מכונות מעץ הן תחום נהדר - הן למי שבונה אותן והן למי שזוכה להפעיל אותן. המכונות הפשוטות ביותר הן כנראה אותם צעצועים הנדחפים באמצעות מוט על ידי ילדים קטנים. בקצה המוט מחוברת, על פי רוב, חיה כלשהי המתגלגלת על גלגלים. בגרסא המשוכללת מעט יותר הגלגלים הם אקצנטריים - כלומר ציר הסיבוב איננו במרכז. כך מהדסת לה החיה מעלה ומטה, לקול מצהלות הילד הדוחף אותה.

 
 
 
 קיימים, כמובן, מנגנונים משוכללים יותר. הספר הנחמד Making mechanical marvels in wood מציע תוכניות לשלל מנגנונים מכניים מסובכים למדי. חוץ מההנאה המזומנת לבונים ולמזיזים, יש כאן גם ערך לימודי אמיתי - רוב המנגנונים נמצאים במכשירים רבים שסובבים אותנו (רכבת, מכונית, ציוד חקלאי) ועל מנת להבין כיצד הם פועלים נדרשת (שומו שמיים) חשיבה.

תחום נוסף של צעצועים נעים, שמכוון לבוגרים יותר, הוא תחום הסחרחרות (whirligig). מדובר בצעצועים שממוקמים מחוץ לבית, והם נעים כתוצאה מתנועת הרוח. המגוון עצום - החל בברווזים פשוטים שמניעים את כנפיהם, וכלה במספר דמויות שנעות בהרמוניה ויוצרות סצנה שלמה.

 
 
השיא בתחום הצעצועים הנעים הוא האוטומטים. זהו תחום עתיק יומין, שזוכה לעדנה בעשורים האחרון. מדובר במכונות משוכללות שמשלבות מספר מנגנוני תנועה בסיסיים. האוטומטים יכולים להיות פשוטים כמו כף יד שנפתחת ונסגרת, ויכולים להגיע לרמת תחכום כזו שהצופה מתקשה להאמין כי מדובר באוטומט המונע ע״י סיבוב ידית אחת ויחידה. בניית אוטומטים משלבת יכולת לבנות מנגנון מכני מורכב עם יכולת לבנות את הדמויות והתפאורה של הסצנה. התמונה (שמשמאל) לקוחה מן האתר Automata שבו תמצאו הרבה חומר נוסף בנושא.

אסיים במכונה פרי מוחו הקודח של Matthias Wandel (שבונה כל מיני דברים משוגעים) - מכונה לחיבור בינארי של ג׳ולות. הרעיון פשוט מאוד, אבל מדגים בצורה נפלאה את פעולת החיבור בבסיס הבינארי. נראה אותכם משכנעים את המורה למתמטיקה בבית הספר של הילדים שלכם שכדאי להקדיש זמן לפרויקט שכזה ...
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה