יום ראשון, 26 בפברואר 2012

תיקון עולם

המושג "תיקון עולם" אומץ בחום על ידי תנועות חברתיות כאלה ואחרות השואפות לעולם טוב יותר, צודק יותר (בו כל בני האדם יכולים לרכוש "פסק זמן" במחיר שווה). המושג התאים לי ככותרת לרשומה של היום (פרטים בהמשך), אבל אז התחלתי לתהות מה מקורו ומה משמעותו.

את הביטוי מוצאים כבר בתקופת המשנה. שם מדובר באוסף של תקנות שתוקנו (חוקקו) על ידי הלל הזקן ונינו רבן גמליאל הזקן. תקנות אלה אינן מוזכרות במפורש בתורה, אך הן תוקנו (חוקקו) משום תיקון עולם - על מנת להפוך את העולם למקום מתוקן, טוב יותר, צודק יותר. אחת מן התקנות הללו היא הפרוזבול - אותה תקנה שמבטלת למעשה את שמיטת החובות בהגיע שנת שמיטה. בסמוך להגעתה של שנת שמיטה הפסיקו בעלי הממון להלוות כספים, שכן חששו שהכספים שלא יושבו עד לתחילתה של שנת השמיטה ירדו לטמיון. כך נוצר מצב שהיום יתואר כמחנק בשוק האשראי, בו העשירים לא הלוו כספים ולעניים לא היו כספים ללוות. תקנת הפרוזבול פתרה את הבעייה בדרך יצירתית, ואיפשרה התנהלות פיננסית מתמשכת.

המקור השני של הביטוי הוא תפילת "עלינו לשבח". התפילה הופיעה בתחילה כחלק מתפילת ראש השנה, ומאוחר יותר צורפה לשלוש התפילות היומיות. לגבי מקורה של התפילה ותקופת חיבורה קיימים דיונים רבים. התפילה מורכבת משני חלקים: הראשון (אותו שרים יחדיו) הינו שבח לה' שאנו זוכים להתפלל בפניו, השני (אותו אומרים בשקט) קורא לכל האנשים להכיר ביחודו של ה' ולעבוד אותו. הנה תחילתו של הקטע השני:

וְעַל כֵּן נְקַוֶּה לְךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ, לִרְאוֹת מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזֶּךָ,
לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ, וְהָאֱלִילִים כָּרוֹת יִכָּרֵתוּן,
לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי, וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ,
לְהַפְנוֹת אֵלֶיךָ כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ.

המבנה הלשוני "לתקן עולם במלכות שדי" סתום משהו, ואכן בסידורי תפילה תימניים עכשווים ובנוסחים קדומים יותר של התפילה מופיע "לתכן עולם במלכות שדי" - לתכן מלשון לכונן. זוהי גרסא קלה יותר לעיכול מבחינה לשונית ומתאימה יותר לרוחה של התפילה כולה.

לא אחת פונים אלי בשאלות לגבי תיקון או שיפוץ רהיטים ישנים.

ראשית אני מברר האם מדובר ברהיט ישן באמת שדורש עבודת רסטורציה (שיחזור) אמיתית. אם אכן זה המצב, אני מבהיר למתעניין שאינני עוסק בתחום. רסטורציה של רהיטים (וכמובן של חפצים אחרים) היא תחום שיש ללמוד אותו ולרכוש בו מיומנות. משחזר טוב משתדל להשתמש בחומרים ובטכניקות שאפיינו את התקופה בה יוצר הרהיט. אין טעם לצפות רהיט מהמהאה התשעה עשרה בלקה על בסיס מים, כמו שאין טעם להשתמש בדבק מודרני לשם חיבור חלקים רופפים ברהיט. בכלל, קיים איזון עדין מאוד בין הצמדות למקור ולתקופה בה הוא יוצר לבין הרצון לחדש ולתקן את הרהיט.

אם לא מדובר ברהיטים שדורשים עבודת שיחזור אמיתית, אלא סתם רהיטים שדורשים תיקון אני לוקח הרבה אויר ומשיב באנחה קולנית. אני פשוט מכיר כבר את המשכה של השיחה. אני מברר מה היקף העבודה הנדרש, מחשב בזריזות כמה עלי לגבות תמורתה, נוקב בכמחצית מהסכום הזה, ואז נתקל בשתיקת תדהמה בצידו השני של הקו.

לאנשים יש תפישה כלשהי לגבי כמה הרהיט שלהם "שווה". התפישה מתבססת בעיקר על המחיר בו הוא נקנה, ועל המחיר של רהיט חלופי. חלק גדול מן הרהיטים הנמכרים בארץ מיוצר במדינות בהן מחיר העבודה זול מאוד ו/או שהוא מיוצר בצורה סדרתית, כך שמחירו של הרהיט זול למדי. תיקון הרהיט, לעומת זאת, מתבצע כאן במקום בו מחירה של שעת עבודה יקר לאין שיעור מזה שבה יוצר הרהיט. בנוסף, לא מדובר כאן בעבודה סדרתית, אלא בעבודה יחידנית על הרהיט המסוים אותו יש לתקן.

יש כאן חוסר איזון מובנה, שגורם לכך שמחיר התיקון גבוה מאוד (לעיתים בצורה מגוחכת) ביחס למחיר הרהיט. קחו כיסא בר מעץ מלא של איקאה, שעולה כ - 400 ש"ח. נניח שהוא קצת רעוע, ודורש גם צביעה. עלות התיקון והצביעה תהייה בסביבות 300 ש"ח, וגם אז הרווח יהיה מינימלי. קחו שולחן אוכל שהגיע מהמזרח וזקוק כעת לצביעה מחדש - המחיר (לצביעה טובה) עשוי להגיע לכשליש מהמחיר שנקנה בחנות.

בסופו של דבר אני שובר את השתיקה שבצידו השני של הקו בהצעה כי המתעניין יבצע את השיפוץ בעצמו. ברוב המקרים, העבודה הנדרשת איננה מסובכת מדי וניתן להגיע לתוצאות סבירות בהחלט עם ידע, יכולת וכלים בסיסיים. העלות נמוכה בהרבה, שכן עלות העבודה היא אפס. והכי חשוב - רמת הסיפוק גבוהה ומחפה (במקרה הצורך) על פגמים כאלה ואחרים המתגלים בסיומו של התהליך. יש כאלה שמקבלים בשמחה את ההצעה ("דיברתי היום עם הנגר והוא אמר שכדאי שאני אתקן את הכסאות מהמאה החמש עשרה שקיבלנו בירושה מסבתא של סבתא שלך"), ויש כאלה שמעדיפים להפטר מהרהיטים הישנים ולקנות חדשים תחתם ("דיברתי היום עם הנגר והוא אמר שלא כדאי לשפץ את הרהיטים הישנים שקנינו לפני שנה באיקאה, אלא ללכת לקנות חדשים").

התחלנו בתיקון עולם וסיימנו בתיקון רהיטים.

תגובה 1: