יום ראשון, 6 בינואר 2013

היכונו, היכונו

נותר לכם קצת יותר מחודש ימים לאימונים אחרונים. בשמונה לפברואר היא מתחילה - האליפות הארצית בטובוגן (Toboggan) לשנת 2013. התחרות נערכת כאן בקמדן, והיא נמשכת שלושה ימים. עדיין ניתן להירשם, ובוודאי ניתן לבוא ולצפות.

נשמח לבוא להתארח אצלכם, אבל מה זה טובוגן? טובוגן הוא סוג של מזחלת. למעשה, מדובר במזחלת שטוחה (ללא מחלקיים) בסיסית מאוד, שהייתה בשימוש התושבים המקומיים של צפון אמריקה. הטובוגן שימש להעברת משאות וילדים (שלעתים גם הם סוג של משא) על גבי השלג. לכל מבוגר בקבוצה היה טובוגן משלו, אותו הוא משך - לרוב על גבי נהרות קפואים ומכוסי שלג . בעידן המודרני הפך הטובוגן למזחלת עליה יושבים אנשים, ומחליקים במורד גבעה.

ההבדלים בין טובוגן קלאסי לטובוגן מודרני נעוצים בצרכים השונים (הובלת משא לעומת החלקה במורד גבעה) ובאמצעים הטכנולוגיים השונים.
  • הטובוגן בנוי לוחות עץ ארוכים (ודקים יחסית) שמחוברים זה לזה באמצעות פסי עץ מאונכים. הטובוגן הקלאסי בנוי משני לוחות עץ רחבים, ואילו הגרסאות המודרניות בנויות ממספר לוחות עץ צרים. בעבר, בוני הטובוגן היו מכינים את הלוחות בעצמם (כורתים את העץ ומפצלים אותו לפרוסות) - כך שהכנת לוחות רחבים הייתה האפשרות הקלה והפשוטה יותר. בעולם המודרני, קל וזול יותר לייצר לוחות עץ צרים.
  • בטובוגן הקלאסי פסי העץ המאונכים קשורים אל לוחות העץ באמצעות רצועות עור. בטובוגן המודרני החיבור מתבצע באמצעות ברגים.
  • הטובוגן הקלאסי בנוי בצורת מעוין קטום (קצת קשה לראות בתמונה) - החלק הקדמי צר, החלק האמצעי רחב, והחלק האחורי שוב צר. המבנה הזה שיפר את יכולת העבירות של הטובוגן בתנאים קשים, הקל על ביצוע פניות, והקטין את הסיכוי להתהפכות. הטובוגן המודרני בנוי בצורת מלבן - טוב מספיק להחלקה במורד גבעה.
  • בטובוגן הקלאסי החלק הקדמי מקושת לכדי רבע עיגול. בטובוגן מודרני החלק הקדמי מקושת לכדי חצי עיגול. בעבר הטובוגן היה נבנה מעץ ירוק (רטוב) שהוטבל במים רותחים וכופף באמצעים פרימיטיביים למדי. הטובוגן המודרני נבנה מעץ יבש, שמכופף באמצעות כיפוף אדים.
  • בטובוגן הקלאסי הרצועות עשויות עור. רצועת המשיכה מחוברת אל אמצע הקשת הקדמית - הנקודה האופטימלית למשיכה. בטובוגן הקלאסי הרצועות עשויות חבל פלסטי. רצועת ההחזקה (של היושב בראש הטובוגן) מחוברת אל הרצפה או אל שיא הקשת - נקודות טבעיות יותר להחזקה.
ונחזור לאליפות הטובוגן - אם אתם חוששים להשתתף כי אתם ישראלים שמעולם לא החליקו על מזחלת, אתם מוזמנים לקחת דוגמא מנבחרת ג'מייקה לאולימפיאדית החורף של 1988. אתם מוזמנים לצפות בכתבה של הטלויזיה הקנדית או בקדימון לסרט של וולט דיסני (משנת 1993) - Cool Runnings.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה