יום ראשון, 27 בינואר 2013

בשבח חוסר הנורמליות

הטמפרטורות הנמוכות דורשות מאיתנו להזכיר לקוראים הנאמנים מה קורה למים כאשר הם קופאים. בדרך כלל, כאשר חומרים מתקררים נפחם קטן, והצפיפות שלהם עולה. בעברית פשוטה - כוס של חומר כלשהו במצב מוצק תשקול יותר מכוס נוזל של אותו חומר, שתשקול יותר מכוס גז של אותו חומר. המים מתנהגים באופן זה עד לטמפרטורה של ארבע מעלות (אז משקלם הסגולי הוא 1 גרם לסמ"ק), אבל מכאן ואילך נפחם מתחיל לגדול, והצפיפות שלהם יורדת. בעברית פשוטה - כוס של מים מוצקים (קרח) שוקלת פחות מכוס של מים נוזליים. התופעה מכונה האנומליה של המים.

נדלג לחלוטין על ההסבר לתופעה, אך נציין כי לתופעה משמעות אדירה לחיים על פני כדור הארץ. הקרח שצף על פני המים משמש כשכבה מבודדת עבור המים שתחתיו, מונע את קפיאתם, ומאפשר ליצורים השונים שבמים להמשיך ולהתקיים. בנוסף, כאשר המים קופאים ומתרחבים הם אינם מותירים מקום למלחים, כך שהקרחונים הם למעשה קרחונים של מים מתוקים. לקפיאת המים תפקיד דרמטי באיזון רמת המלחים באוקיינוסים - רמה שחשובה ביותר לקיומם של היצורים השונים החיים במים.

אנומליה אחרת שקשורה בקפיאתם של המים ניתן למצוא בפסטיבל החורף של קמדן. זוהי השנה השלישית של הפסטיבל המחודש - החייאה של פסטיבל שהיה נחוג בעיר בשנות השלושים של המאה הקודמת. הפסטיבל המחודש נחוג באמפיתאטרון שליד הספריה והוא כולל זירת החלקה על הקרח ותחרות פיסול בקרח.

לא ברור מה מביא אנשים שפויים (טוב, אם הם נמצאים בקמדן בחורף אפשר לערער על יציבותם הנפשית) לבלות בוקר שלם בקור של מינוס שמונה מעלות ולפסל בקרח. בכל מקרה למשימה התייצבו כחמישה עשר צוותים מצוידים במצב רוח מרומם, בגדים חמים, וכלי עבודה שונים ומשונים. מיותר לציין כי הצוות שהיה מצויד באוסף הכלים המרשים ביותר היה הצוות מבית הספר - אוסף מפסלות שהצוותים האחרים היו יכולים רק לחלום עליו. אומר בעדינות שצוות בית הספר הוכיח שוב כי כלים מעולים אינם תמיד ערובה לביצועים מרשימים.

מי שהפליא לשלב טכנולוגיה עם ביצועים היה סטיב גליסנר (Stephen Gleasner), שמלמד מדי פעם חריטה בבית הספר. סטיב הביא מחרטה קטנה, חיבר אותה לאופניים עם מדווש תורן, והפליא ביצירת כדורים, בקבוקים, כוסות וכיו"ב.





חריטת כדור מצריכה מיומנות לא קטנה - במיוחד כשמהירות המחרטה משתנה תדירות (למה המדווש לא יכול לשמור על מהירות קבועה?). הנה תחילת השלב השני בחריטת הכדור.







הנה התוצאה - קודם לבדה (חדי הראייה יכולים להבחין בנגר, בצאצאית ובצלמת) ואחר כך עם כמה חברים.



ונסיים בחידה - מה הקשר בין תפילת כל נדרי ותחרות הספסלים שנפתחה לפני ימים ספורים בגלריה של בית הספר? התשובה - בשבוע הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה