יום ראשון, 3 בפברואר 2013

בישיבה של מטה

איך הצליחה תפילה יבשושית, שכתובה בארמית, ושזכתה להנתגדות גורפת של חכמים, להפוך לתפילה המרכזית של יום הכיפורים? לאלוהים פתרונים. כשמדובר בתפילת "כל נדרי" רב הנסתר על הגלוי. לא ברור מתי חוברה התפילה (כנראה במאה התשיעית) ועל ידי מי. לא ברור כיצד הצליחה, חרף התנגדות חכמים לאורך כל הדורות, למצוא מקומה לתוך סידור התפילה של יום הכיפורים (התרת נדרים הייתה נהוגה בכלל בראש השנה). לא ברור האם מתירים את הנדרים של השנה שעברה או של השנה הבאה (כעת נוסח התפילה כולל את שתי התקופות). בכל אופן, הנה המבוא של התפילה:

בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה
עַל דַּעַת הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא
וְעַל דַּעַת הַקָּהָל הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה
אֲנַחְנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל אֶת הָעֲבַרְיָנִין

לו הייתם יושבים במהלך התפילה (נהוג לעמוד) קרוב לודאי שהייתם יושבים על ספסל. מקורה של המילה בשפה היוונית - supsellion. החלק הראשון sup משמעו מטה (כמו sub בלטינית ובאנגלית), והחלק השני sellion משמעו ישיבה, מושב. ובקיצור - ספסל הוא "ישיבה של מטה".

לפני מספר חודשים נוצר שיתוף פעולה בין בית הספר לבין Farmsworth Art Museum שנמצא בעיר הסמוכה רוקלנד. המוזיאון היה מעוניין לרכוש ספסלים חדשים לישיבה, והחליט לקנות אותם מאומנים מקומיים. באופן טבעי, נוצר קשר עם בית הספר והתהליך יצא לדרך. בשלב הראשון ארבעים וארבעה אומנים הגישו שבעים ושלושה דגמים של ספסלים. וועדה מטעם המוזיאון בחרה ארבעה עשר דגמים, אותם התבקשו האומנים לבנות. בשלב השני בחרה הוועדה שני ספסלים אותם ירכוש המוזיאון. הספסלים כולם מוצגים כעת (עד לאמצע אפריל) בגלריה של בית הספר.

הספסל הראשון שנבחר נבנה על ידי Eben Blaney. הוא בנוי walnut (מה שנקרא בעברית אגוז אמריקאי) ו - ash. מדבור בספסל נוח, יפה ופשוט (במובן החיובי של המילה).



הספסל השני שנבחר נבנה על יד Libby Schrum. הספסל בנוי קופסת פיתול (torsion box) מצופה בפורניר של אדר (mapel) ואגוז פירואני. הבחירה הזאת פחות מוצלחת בעיני.הספסל לא כך כך נוח, וגם לא כל כך יפה. אבל, הבעייה המרכזית היא באופן הבנייה - אחרי כמה גרירות והתנגשויות, אני מתקשה להאמין שהפורניר לא יישבר. ימים יגידו.


לטענמי, הספסל היפה ביותר הוא זה של Kevin Rodel. הספסל בנוי אש מולבן, דובדבן מושחר ווונגה. שררה הסכמה כי הספסל יכול להיכנס למוזיאון בתור מוצג, אבל לא בתור ספסל ישיבה. הספסל משלב את סגנון ה - Arts & Crafts החביב על קווין (שעליו כתב גם ספר) עם אלמנטים מן המזרח.



כולם מוזמנים לבקר בגלריה של של בית הספר (שימו לב, אנחנו סגורים ביום ראשון), ואם זה לא מסתייע - הסתפקו בביקור וירטואלי. נתראה בשבוע הבא, בלי נדר, כמובן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה