יום ראשון, 3 במרץ 2013

מסילות

נפתח בסיפור על הקשר בין ישבנו של סוס לבין מעבורת החלל. הסיפור אינו חדש, ואני גם בכלל לא בטוח שהוא נכון, אבל הוא די משעשע.

שאלה: מה רוחבם של פסי הרכבת בארצות הברית ?
תשובה: ארבע רגליים ושמונה וחצי אינץ' (שזה 143.5 סנטימטר).

שאלה: למה משתמשים במידה הזאת ?
תשובה: כי זה המרחק בו משתמשים באנגליה.

שאלה: למה האנגלים השתמשו במידה הזאת ?
תשוובה: כי זאת המידה בה השתמשו עבור החשמליות (trams).

שאלה: למה השתמשו במידה הזאת עבור החשמליות ?
תשובה: כי זאת המידה שהייתה נהוגה עבור כרכרות.

שאלה: למה השתמשו במידה הזאת עבור הכרכרות ?
תשובה: כי זה היה המרחק בין התלמים (עבור הגלגלים) בכל רחבי אירופה.

שאלה: למה זה היה המרחק בין התלמים?
תשובה: כי ככה היו בנויות כרכרות המלחמה הרומאיות.

שאלה: למה כרכרות המלחמה היו בנויות בצורה כזאת ?
תשובה: כדי שיהיה מספיק מקום לישבנם של שני סוסים.

שאלה: מה הקשר למעברות החלל ?
תשובה: מעבורת החלל משוגרת באמצעות שתי רקטות האצה שנמצאות לצידו של מיכל הדלק הראשי. הרקטות ההלו מיוצרות במפעל ביוטה, והן משונעות אל כן השיגור על ידי (ניחשתם נכון) רכבת. הרכבת עוברת בתוך מנהרה, כך שהרקטות אינן יכולות לחרוג מהרוחב של רכבת סטנדרטית - רוחב שנקבע בהסתמך על ישבנו של סוס רומאי.

אבל אנחנו נגרים, ולנו יש מסילות אחרות לעסוק בהן. בשבוע שעבר כתבתי על בניית הטמבור עצמו. היום אעסוק בבניית המסילות. בארון נורמלי עם דלת טמבור בניית המסילות היא עניין פשוט למדי - קו ישר, סיבוב, קו ישר, סיבוב, קו ישר. האתגר המרכזי הוא לדאוג שהמסילה העליונה והתחתונה יהיו מקבילות לחלוטין (dead parallel). בארון שלי הדברים "קצת" יותר מסובכים.

בתמונה שמימין רואים את ארבע המסילות (האמת - רואים שתיים וקצת) צבועות בשחור. המסילות מתחילות בקשת על המסגרת, מסתובבות, עוברות בקו ישר על לביד (בתמונה רואים - בצבע אדום - אחד מהארבעה), מסתובבות, מסיימות בקו ישר על המסגרת.

איך חותכים מסילות כאלה בצורה מדויקת והדירה ? בונים ג'יג, שהוא למעשה מסילה בה רץ ראוטר עם טבעת (guide או bushing). כשתמשתמשים בטבעות צריך תמיד לקחת בחשבון את ההפרש בין קוטר הטבעת לקוטר הביט עצמו. לדוגמא: אם קוטר הטבעת הוא 12 מ"מ, וקוטר הביט הוא 6 מ"מ, הרי שהחריץ אותו יוצר הביט מוסט בשלושה מ"מ מן המסילה בה רצה הטבעת. באמצעות צירופים של טבעות וביטים שונים ניתן להגיע להסטה הרצויה.

בניית הג'יג הייתה אתגר לא פשוט. החלק הקשתי של המסילה הוא הסטה של החלק הפנימי של המסגרת ב - 12 מ"מ. ראשית, בניתי את הקשת הפנימית בתור קשת חיצונית. לאחר מכן, השתמשתי בשלוש הסטות עם שילובים שונים של טבעות וביטים. את הסיבובים יצרתי ע"י בניית בסיס לראוטר בו השתמשתי כמחוגה. את החלקים הישרים יצרתי תוך שימוש בגובל סטנדרטי.

גם עם הג'יג העסק מייגע למדי. בכל פעם יש להרכיב את החלקים הרלבנטיים של הארון (המסגרת והלביד), למקם את הג'יג בדיוק נמרץ, לאזור אומץ, ולחרוץ את המסילה. הראוטר לא השתגע על המשימה - איך שלא מסתכלים על זה, נאלצים לנוע בכיוון "הלא נכון" - אבל עמד בה בכבוד. בתום יומיים מאומצים הארון היה חרוץ.

השבוע הספקתי להדביק את הארון (משימה שארכה כשעה, ובסופה הרגשתי כאילו סיימתי ריצת מרתון), לנקות את שאריות הדבק, ולהתקין את דלתות הטמבור. השבוע הקרוב יוקדש לעבודה המייגעת של בניית הקירות שמסתירים את הטמבור, לבניית הגב והתחתית של הארון, ולהתאמת ידיות לדלתות הטמבור. אם מזג האוויר יהיה לטובתי (כלומר, לא ירד שלג שיגרום להישארות הילדים בבית) אולי, אפילו, אספיק להתחיל את הפיניש.

הערה לסיום - עזיז סובח האיר את עיני כי המקור לשמה של חברת טמבור הוא בסמליל (לוגו) הראשון של החברה - ילד מכה עם מברשות בתוף (טמבור) / פחית צבע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה