יום ראשון, 10 במרץ 2013

מחשבות מנסרות

את השבוע שחלף פתחנו בהתרגשות קלה. יום שני, תשע בבוקר, עבדכם הנאמן טרוד בניסוריו על הפלדר (Felder K700), ופתאום נשמע רעש - לא חזק במיוחד, אבל כזה שלא אמור היה להישמע. עצרתי את הפלדר, והרמתי מבטי. במרחק קצר ממני, ליד מסור ה - SawStop, עמדה חולית (שם בדוי) עם מבט ספק מפוחד ספק מבויש.

ניחשתם נכון, חולית הפעילה את מנגנון ההגנה של המסור - זה שעוצר את הלהב כאשר הוא בא במגע עם יד אדם. היא התכוננה לנסר תוך העזרות בגובל (miter gauge) של חברת Incra, אבל מיקמה את הגובל בצורה שגויה, כך שהוא בא במגע עם הלהב של המסור. ידה של חולית נגעה בגובל (שמוליך חשמל), הגובל בא במגע עם הלהב, מנגנון העצירה הופעל, ותוך חלקיק שניה הלהב נעצר, מותיר על הגובל שריטה בגודל של מילימטר. בתמונה הראשונה רואים את הלהב תקוע בתוך מנגנון העצירה אחרי שהוצא מן המסור, ובתמונה השניה רואים את הלהב התקוע לפני שהוצא מן המסור.



החלטתי לנצל את הנסיבות המרגשות לכתוב כמה הערות על מסור ה - SawStop. אל תחפשו כאן סקירה אובייקטיבית מלומדת, מדובר בהתרשמות סובייקטיבית שמושפעת רבות מההרגלים, ההעדפות, ואופי העבודה שלי. מי שחפץ בסיפור אמריקאי קלאסי, ולא קרא את הרשומה הקודמת שלי לגבי המסור (או ששכח את החומר) מוזמן לדלג לכאן.
  • קשה להישאר אדישים להדגמה החיה - מנגנון העצירה של הלהב עובד בצורה טובה מאוד. אבל (א) חשוב מאוד לזכור כי חלק לא קטן מן התאונות הקשורות במסור שולחן איננו נגרם כתוצאה של מפגש יד / להב (ב) לעיתים קרובות מנגנון העצירה מופעל במקרים שמעורבת בהם התנהגות לקויה, אבל אינם באמת מסכנים את המשתמש (ג) היצרן מחייב להחליף את מנגנון העצירה כל שישה חודשים. החשש הוא שחלקיקי אבק שחודרים לתוך המנגנון ישבשו את פעולתו. מנגנון חדש עולה 300 דולר - לא הוצאה אדירה, אבל גם לא עניין של מה בכך.
  • בכל התצורות שלו (יש שלוש מרכזיות) המסור מגיע ללא עגלה. עבור הנגר המקצועי (ואפילו עבור החובבן המתקדם) מדובר בחיסרון משמעותי. נכון, אפשר לבנות רהיטים נהדרים גם בלי עגלה, אבל בעצם אפשר לבנות רהיטים נהדרים גם בלי להשתמש במסור שולחן.
  • הגובל של המסור עבור rip-cut פשוט איננו מוצלח. מדובר בגובל של חברת Biesemeyer, עליו מודבקת מדבקה של SawStop. לאחר שמזיזים את הגובל למקום הרצוי, יש לנעול אותו. בכל פעם שנועלים את הגובל הוא סוטה ימינה או שמאלה (באופן די רנדומלי), כך שאין מנוס מתהליך מייגע של הזזה, נעילה, הזזה, נעילה עד שמצליחים לנעול את הגובל במקום הרצוי. בעייה נוספת היא הגובה של הגובל. כאשר מנסרים חתיכות צרות (כלומר הגובל קרוב ללהב), הגובל הגבוה, בשילוב עם מגן הלהב המגושם, איננו משאיר מקום למקל דחיפה. נכון, אפשר להתגבר על הבעייה באמצעות ג'יג, אבל למה לא לספק גובל עם שני גבהים ?
  • הגובל/מזחלת של המסור עבור cross-cut פשוט אינם מוצלחים. שוב, מדובר בגובל/מזחלת (sled) של חברת Biesemeyer. צריך להיזהר לא להפיל את המזחלת מהשולחן של המסור, וצריך לוודא שהמסילות בהן היא נוסעת נקיות. הגובל עצמו איננו מדויק, והמעצור שלו הוא בורג קטן, שאיננו מתאים עבור חתיכות עץ קטנות. כשרוצים לחתוך בזוית, חייבים לדלג לגובל של Incra או להשתמש בג'יגים כאלה ואחרים.
  • המסור נוטה שמאלה. ההטייה של רוב המסורים היא לכיון ימין - כלומר הלהב נוטה אל הגובל (שלמעט מקרים חריגים ממוקם מימין ללהב). במקרה של ה - SawStop הלהב נוטה שמאלה, כך שצריכים להזיז את הגובל אל משמאל ללהב. בלי להיכנס לוויכוח אידיאולוגי עמוק מה עדיף (הטייה ימנית או שמאלית), אין ספק שהרוב המכריע של הנגרים רגילים (ומעדיפים) לעבוד כאשר הגובל נמצא מצד ימין של הלהב.
הנה כמה תמונות להמחשה. בתמונה ראשונה, רואים את המסור בתצורת rip-cut עם הגובל. שימו לב גם למגן הלהב - המגן איננו שקוף, כך שלא יכולים לראות מה קורה. רובנו פשוט מרימים אותו למעלה, ומקווים שהוא יישאר שם עד לסיום החיתוך. בתמונה השנייה והשלישית רואים את המסור בתצורת cross-cut (שימו לב לבורג המשמש כמעצור בתמונה השלישית). חדי הראייה שביניכם הבחינו כי מדובר בשני מסורים שונים - אחד בתצורת rip-cut והשני בתצורת cross-cut.


בשורה התחתונה - מדובר בהמצאה נהדרת שמשולבת במסור בינוני. לו חברות המסורים וחברת SawStop היו מגיעות להסכמה מסחרית היינו זוכים למסורים מעולים שמשולבת בהם טכנולוגיה בטיחותית חשובה. כיום אנחנו צריכים לבחור בין מסורים יותר טובים ופחות בטוחים לבין מסורים פחות טובים ויותר בטוחים. חבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה