יום ראשון, 16 ביוני 2013

בשבח החוצנים

הרכישה של waze בידי google הביאה אותי לכדי הרהורים עמוקים. מספר חברים של חברים קשורים לחברת waze, וכך מצאתי את עצמי קורא לא מעט ברכות של החברים לחברים של החברים. מפה לשם מצאתי את עצמי מהרהר בדרך בה אנו מברכים בעברית לעומת הדרך בה מברכים באנגלית.

הברכה המתבקשת בעברית היא "כל הכבוד" - עד היום אני לא ממש מבין את טיבה של הברכה הזאת. מישהו עשה משהו מוצלח, למה צריך לערב את הכבוד שלו (או שלך) בברכה ? אפשרות אחרת שניצבת בפני דוברי העברית היא "מזל טוב". האפשרות הזאת נראית לי גרועה עוד יותר - האם אתה מנסה לרמוז כי התמזל מזלו ולכך הצליח ?

הברכה המתבקשת באנגלית היא "good job" (ניתן להמיר את המילה good במילת הפלגה אחרת כגון great). אפשרות אחרת היא "well done". דוברי האנגלית לא השכילו להבין כי הכבוד הוא חזות הכל, והם - בנאיביות המאפיינת אנשים חסרי דאגות - מתייחסים למעשה עצמו. מוזר. יש עוד ברכות באנגלית, אבל כמה שתחפשו לא תמצאו אחת שקשורה לכבוד. גם הברכה "good luck" שונה מזו העברית ("מזל טוב") - באנגלית ניתן לומר אותה רק כאיחולים לגבי העתיד, ולא כברכה על משהו שארע בעבר.

רובין ווד כתב ברשומה האחרונה שלו על אנשים שלא זוכים לשבחים, וכנראה גם לא כל כך אכפת להם מכך. מדובר באנשים שפועלים במסגרת שמכונה outsider art - אומנות של זר / חיצוני / חוצני. מדובר במושג שנטבע בשפה האנגלית בשנת 1972 והוא מקביל למושג הצרפתי art brut שנטבע כשלושים שנה קודם לכן. המושג הצרפתי התייחס לאומנות שנוצרה על ידי אנשים חולי נפש, אבל המושג האנגלי רחב יותר והוא מתייחס לאומנות שנוצרה בידי אנשים שלא למדו אומנות, והם יוצרים בעצמם ועבור עצמם. במקרים רבים מדובר באנשים שנמצאים על הגבול שבין "נורמלי" לבין "חולה נפש" (אני מתנצל בפני הפסיכולוגים והפסיכיאטרים על הפשטנות היתרה), והיצירות שלהם מאופינות בנאיביות ובחזרתיות (repetitiveness).

כצפוי, בהפוך על הפוך, האומנות החוצנית אומצה על ידי הממסד (לא דוקא האומנותי) ויש היום לא מעט אוספים, תערוכות וספרים העוסקים בתחום. מי שחפץ להעמיק מוזמן לגלגל תמונות של outsider art, ולגבש את דעתו. המתקדמים מוזמנים לצפות בתוכנית של Jarvis Cocker שעוסקת בתחום (Journey into the outside). זהירות - זה בריטי, איטי, ישן, ובאיכות תמונה ירודה. הנה הפרק השני, המעניין יותר.



בשבוע הבא נשוב לנגרות - חשיפה בלעדית של הפרויקט הבא (ואתם חשבתם שהשעון היה פרויקט קשה). ועד אז - שבוע טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה