יום ראשון, 1 בספטמבר 2013

אגס ותפוח ודבש לקינוח

אני מניח כי רוב הקוראים מכירים את המחזה של שייקספיר "הלילה השניים עשר". אלה שאינם מכירים יכולים אף הם להנהן בחיוב - אין בחינה. בכל זאת, מדוע נקרא המחזה בשם זה? ובכן המחזה הוצג לראשונה בערב השניים עשר (ערב הסיום) של חגיגות הכריסמס שנערכו בארמונה של אליזבת הראשונה, בשנת 1602. המנהג כמעט ונעלם, אבל בעבר נמשכו חגיגות הכריסמס שניים עשר ימים. החגיגות החלו ב - 25 לדצמבר והסתיימו ב - 5 לינואר בנשף מפואר.

מנהג הענקת המתנות בכל אחד משניים עשר הימים מונצח בשיר Twelve Days of Christmas. השיר הינו שיר מצטבר (כמו חד גדיא), בכל בית מצטרפת מתנה חדשה לשלל המתנות שכבר הוענקו. הנה אחד הנוסחים של השיר (כאן מופיע רק הבית האחרון), ולאחריו ביצוע משעשע של השיר (שימו לב לקריצה לקהל היהודי).

On the Twelfth day of Christmas,
My true love gave to me:
Twelve drummers drumming
Eleven pipers piping
Ten lords a-leaping
Nine ladies dancing
Eight maids a-milking
Seven swans a-swimming
Six geese a-laying
Five golden rings
Four calling birds
Three french hens
Two turtle doves
and a partridge in a pear tree.




גם אם החברים של straight no chaser התבלבלו פה ושם, הם תמיד חזרו את המתנה של היום הראשון - חוגלה בתוך עץ אגס.

השנה חגגו האמריקאים יום הולדת 383 לעץ מיוחד ביותר. מדובר בעץ אגס שנשתל בשנת 1630. העץ נשתל על ידי בריטי בשם ג'ון אנדיקוט, שהיה המושל הראשון של ההתיישבות במפרץ מסצ'וסטס. במסגרת מאמציו להנעים את חייהם של הבאים אל ההתיישבות הוא נטע במקום עץ אגס. העץ צלח פגעי טבע מרובים, והוא עדיין מניב, מדי שנה, אגסים. גילו המופלג הופך אותו לעץ הפרי המתורבת העתיק ביותר בארצות הברית. קיימת הסכמה כי הפירות נותרו כשהיו - בינוניים בגודלם, לא מושכים ובעלי מרקם גס - מסוג האגסים שטובים לעוגה. משרד החקלאות האמריקאי יצר לאחרונה שיבוט של עץ האגס, למקרה שחו"ח הוא ייאסף אל אבותיו.

הנה שלוש תמונות (בסדר כרונולוגי) של העץ המפואר:




השבוע נזכרתי בעץ האגס של אנדיקוט. בריאן ריד הוציא מהמחבוא המיוחד שלו עץ אגס צרפתי בן עשרים שנה. אמנם מדובר בעץ שעומד להיות משולב ברהיט ולא בעוגה, אבל - אגס הוא אגס.

שתי נקודות יוענקו למי שייזהה את מקורה של הכותרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה