יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

על חשמל, עצים ואנשים

שבוע שעבר, יום רביעי, השעה שמונה בערב. עבדכם הנאמן יוצא בשליחות דחופה אל המרכול המקומי. השמיים קידמו את פני במופע לייזר מרשים. אורות נדלקים וכבים בעוצמה ובתדירות שלא היו מביישות מופע רוק בינלאומי. אלא מה ? המקום, השעה והשקט הבהירו לי כי יש לחפש הסבר אחר לאורות. בשמיים השתוללה סופת ברקים (הרעמים כמעט ולא נשמעו) מדהימה. הסופה נעה במהירות עצומה - תוך דקות היא הייתה כאן, ותוך דקות היא נעלמה. כמעט שלא ירד גשם, אבל הרוחות החזקות הזכירו לנו שוב כי איתני הטבע הם "הבוס" האמיתי באזור.

כמה דקות לפני הסתלקותה של הסופה כבו האורות. הפסקת חשמל. לנו לא נותר אלא להוציא את ציוד המחנאות, להדליק את הלוקס, ולהכין את הקפה של הערב על גזייה. גלישה חפוזה בטלפון הסלולרי בשעת בוקר מוקדמת אישרה את השערתנו - אין לימודים (טכנית זה נקרא snow day). ברוב העיר חודשה הספקת החשמל בשעה שמונה בבוקר, אבל חלק מהאנשים נאלצו לשבת לבד, בפינה, בחושך עוד לילה נוסף עד שזכו להיגמל מהמצב הפולני שנכפה עליהם.

בבוקר, הודות למארק שנכח במקום, נתחוורה לי הסיבה להפסקת החשמל. עץ גדול נפל על עמוד חשמל, והפיל אל הקרקע שנאי מרכזי. לא רק שאספקת החשמל נותקה לאנשים בעיר, על מנת לתקן את התקלה נאלצה חברת החשמל לנתק את החשמל לחלק גדול מן המחוז (Knox County).

נפילת העץ התרחשה ברחוב הראשי של העיר - רחוב אלם (Elm Street). ואני הייתי שמח לדווח כי העץ שנפל הוא אכן עץ אלם (בוקיצה, בעברית תקנית), אלא שברחוב כמעט ולא נותרו עצים שכאלה. משפחת עצי האלם קיימת על פני כדור הארץ כעשרים מיליון שנה. מקורם באסיה, ומשם הם התפשטו על פני מחצית הכדור הצפונית, אל אירופה ואמריקה. בהמשך הם ניטעו כעצי נוי גם במחצית הכדור הדרומית.

במאה העשרים תקפה את העצים מחלה הנקראת Dutch Elm Disease (ובקיצור DED). מדובר בפטריה, המועברת באמצעות חיפושית. החיפושית תוקפת ופוצעת את העץ (ראו התמונה משמאל), והפטריה חודרת דרך הפצעים אל תוך מערכת "כלי הדם" של העץ. כתגובה לפטריה חוסם העץ את מערכת כלי הדם שלו, ובסופו של דבר נחסמת לחלוטין הזרימה מן השורשים אל העלים. מכאן המרחק אל מותו של העץ איננו גדול. העצים באסיה מגלים עמידות טובה יחסית למחלה, אך העצים באירופה ובצפון אמריקה מתים בקצב מעורר דאגה.


בעיר ירמות' (Yarmouth) הסמוכה אלינו, ניטע בשנת 1793 עץ אלם (שזכה, מאוחר יותר, לכינוי הרבי - Herbie). בשנת 1834 ניטעו בעיר עוד כמה מאות עצי אלם, לארח להרבי לחברה. מאז שנת 1957 מאות עצים חלו ב - DED ומתו. כעת נותרו בעיר עצים ספורים, שמנהלים קרב עיקש, שסופו ידוע מראש.

הרבי היה עץ האלם העתיק ביותר והגדול ביותר בניו אינגלנד. הוא התנשא לגובה של 33 מטר, והגזע שלו היה בעל היקף של 6 מטרים.  בשנת 1956 התנדב פרנק נייט לתפקיד "פקח העצים" של העיר ירמות'. בסיועו הצליח הרבי להתמודד עם ארבע עשרה התקפות של DED. למרבה הצער, חרף מסירותו של פרנק, הרבי לא הצליח להתמודד עם המחלה שתקפה אותו שוב בשנת 2009, והוא נכרת בינואר 2010.

פרנק נפטר שנתיים מאוחר יותר, והוא בן 103. הוא ניקבר בארון מתים שנבנה מלוחות שמקורם בחברו הטוב הרבי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה