יום ראשון, 22 ביוני 2014

טיפול משפחתי (חלק ב')

בשבוע שעבר טיפלנו במשפחה הגדולה של כליבות המוט. בואו ניקח נשימה עמוקה ונטפל בשאר המשפחות שמרכיבות את עולם הכליבות.

(2) כליבות C (או G)

אם כליבות F הן "סוס העבודה" של הסדנה, הרי שכליבות C הן "שור העבודה" - כבדות יותר, מגושמות יותר, מתוחכמות פחות, אבל מאפשרות להפעיל הרבה יותר לחץ - כמעט פי שניים מאשר כליבות מוט. כליבות C מגיעות במגוון אורכים, עומקים וצורות. לא רק שהכליבות מסוגלות להפעיל לחץ רב, הן בעלות מהלך בורג ארוך, כך שניתן להפעיל לחץ לאורך כל תהליך הידוק הכליבה (בניגוד לכליבות מוט). תכונה זאת הופכת אותן לשימושיות ביותר בעת הידוק כיפופים. כליבות C קטנות שימושיות מאוד לצורך הידוק ג'יגים.

המלצת הבית: לקנות, בעיקר אם עוסקים בכיפופים. הטכנולוגיה של הכליבה פשוטה למדי, כך שניתן להסתפק במותגים בינוניים (לא להתפתות למותגים זולים שמתעקמים / נשברים / מתפרקים עד מהרה).

(3) כליבות סרט

כליבות סרט (מכונות גם כליבות קור - web clamps) משמשות לכליבה במצבים בהם המשטחים אותם כולבים אינם מקבילים זה לזה ו/או כאשר מדובר בצורות "מוזרות". כליבות הסרט נבדלות זו מזו ברוחב הסרט, בחומר ממנו עשוי הסרט (פוליאסטר, קנווס, מתכת) ובמנגנון ההידוק של הסרט - החל במנגנון פשוט (כמו בתמונה) וכלה במנגנונים משוכללים (ויקרים) יותר.

הבעייה הקשה של כליבות הסרט היא שהן מתקשות "לעבור את הפינות", במיוחד אם הפינות הן בזווית של 90 מעלות או פחות (כלומר זווית ישרה או חדה). על מנת לפתור את הבעייה מרכיבים על הפינות התקני פלסטיק (או מתכת או עץ) שאמורים להקל על הסרט לעבור את הפינות. ההתקנים אמנם מסייעים, אך אינם פותרים את הבעייה. בשורה התחתונה - כאשר כולבים פינות עם זוויות ישרות או חדות, ובמיוחד אם מדובר בזוויות בגדלים שונים, הלחץ אותו מפעילה הכליבה איננו מרשים ואיננו אחיד. לפיכך, אני מסתייג משימוש בכליבות סרט במקרים בהם ניתן להשתמש בכליבות אחרות, למשל כאשר מדובר בכליבה של קופסא.

המלצת הבית: לקנות כשצריך. כליבות הסרט לא כל כך שימושיות, אבל כשצריך אותן אין להם תחליף. אפשר בהחלט להסתפק במותג בינוני עם מנגנון הידוק פשוט (לטעמי, המנגנונים המשוכללים רק מפריעים).

(4) כליבות קפיץ

כליבות קפיץ משמשות לכליבה של חלקים קטנים, במקרים בהם לא נדרש להפעיל לחץ רב. הן נוחות לכליבה באמצעות יד אחת בלבד. באופן מסורתי, כליבות קפיץ עשויות מתכת, אבל כיום קיימות גירסאות פלסטיק רבות. סוף סוף אנחנו נפגשים עם כליבות זולות ושימושיות - נעים להכיר.

קיימות גם כליבות שהן שילוב של כליבת קפיץ וכליבת פיקה (cam), בהן ההידוק הסופי מתבצע באמצעות פיקה. כליבות אלה יקרות משמעותית מכליבות הקפיץ הרגילות.

המלצת הבית: לקנות "עשיריה" ולשים במגירה לשימוש עתידי. אפשר בהחלט להסתפק במותג בינוני. לדעתי, אין הצדקה (עלות מול תועלת) לקנות את הכליבות המשולבות.

(5) כליבות לשולחן (למשטח) עבודה
משפחה די גדולה של כליבות שמטרתן הצמדה של רכיב כלשהו אל שולחן עבודה על מנת שניתן יהיה לעבד אותו (להקציע, לגלף, לכרסם, וכיו"ב).

כלב שולחן (bench dog)

לא בדיוק כליבה, אבל אי אפשר שלא להזכיר את כלב השולחן. מדובר פשוט במוט (עץ / מתכת / פלסטיק)  שנכנס לתוך חור בתוך שולחן העבודה. את הרכיב אותו רוצים לכלוב ממקמים בין כלב השולחן לבין מקור לחץ אחר (למשל המלחציים), וכך מחזיקים אותו במקומו. קיימות אין-ספור גירסאות, כולן נתמכות בלהט באידיאולוגיה מנומקת היטב.

המלצת הבית: מה? עוד אין לכם?
כלב פלא (Wonder Dog) וכלבלב פלא (Wonder Pup)

מדובר בהמצאה של חברת Veritas - שיכלול של כלב השולחן המסורתי. בראשו של הכלב קדוחה הברגה, דרכה עובר בורג שמפעיל לחץ על הרכיב אותו רוצים לכלוב. ניחשתם נכונה - כלבלב הפלא (B) הוא אחיו הקטן של כלב הפלא (A).

המלצת הבית: שימושי מאוד, אבל לא מצדיק את המחיר הגבוה (40 דולר בארה"ב). ממליץ לוותר או (לנסות) לבנות לבד.
הולדפסט (Holdfast, מכונה גם Hold down)

כליבה עתיקה מאוד, פשוטה מאוד ויעילה מאוד, המשמשת להצמדת רכיב אל שולחן העבודה. דופקים על ראש הכליבה לשם הידוק, ודופקים על צד הכליבה לשם שיחרור. כיום, קיימות גירסאות מודרניות שמהודקות באמצעות בורג ו/או פיקה.

ובלי הערה בלשנית אי אפשר. מקור המונח hold fast הוא בספר דברים (פרק י, פסוק כ): "אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ תִּירָא, אֹתוֹ תַעֲבֹד; וּבוֹ תִדְבָּק, וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ". ובתרגום לאנגלית: "Fear the Lord your God and serve him. Hold fast to him and take your oaths in his name".

המלצת הבית: שימושי, אבל ממש לא הכרחי. אם קונים - להשקיע בכליבות טובות (ולמרבה הצער יקרות), לאו דווקא ממותג ידוע.
כליבת מתג (Toggle clamp)

משפחה של כליבות בצורות ובגדלים שונים. הכליבות ניתנות לכיוונון באמצעות בורג, ונסגרות / נפתחות באמצעות הידית (המתג). הכליבות משמשות (בעיקר) להצמדת רכיבים לג'יגים.

המלצת הבית: שימושי מאוד, ובמיוחד אם עושים שימוש נרחב בג'יגים. מומלץ להשקיע במותגים טובים, או לכל הפחות בינוניים.


(6) כליבות אחרות (מיוחדות / יעודיות / שונות ומשונות)

כליבת בורג-יד (hand-screw clamp)

כליבת בורג-יד היא כליבה ותיקה וטובה. היא מצטיינת בעומק רב ובמשטח כליבה גדול. ניתן לשנות את הזווית של המתלעות ולכלוב רכיבים בעלי צורה "מוזרה". ניתן לעצב את המלתעות לצורה יחודית, ולקבל ג'יג כליבה יעודי. בצד החסרונות יש לציין את הקושי לשמור על המתלעות מקבילות, ועל כך שהמעבר ממצב פתוח לסגור מייגע למדי.

המלצת הבית: לא חובה, אבל שימושי וטוב שיש בסדנא. אפשר לקנות גם מותג בינוני, אם כי המותגים המובילים מוצלחים יותר.
כליבת שול (Edge clamp)

כליבת שול משמשת לכליבת שול (קנט, edging) למשטח. הרעיון הוא הפעלת לחץ בשלוש נקודות - שתיים מקבעות את הכליבה למשטח (מלמעלה ומלמטה), בעוד השלישית לוחצת את השול לכיוון המשטח. קיימות כליבות משוכללות (כמו בתמונה), וכליבות פשוטות שהן למעשה כליבת C עם בורג נוסף במרכז (מה שהופך את הכליבה לכליבת E).

המלצת הבית: מחד גיסא אני חי טוב מאוד בלי כליבות שול, מאידך גיסא אני כמעט ולא מדביק שוליים. אם אתם מדביקים הרבה שוליים - כדאי לשקול, אחרת - לוותר.
כליבת זווית / פינה (Mitre clamp, Angle clamp)

כליבת זווית מאפשרת לכלוב שני רכיבים שנפגשים בזווית (ישרה, עפי"ר). חלק מן הדגמים יכולים להתמודד עם רכיבים בעובי שונה ועם זוויות כליבה משתנות. לצד דגמים בסיסיים מאוד שהם לא יותר מקפיץ מכופף, קיימים דגמים משוכללים (ויקרים) שעושים הכל חוץ מגיהוץ.

המלצת הבית: אם אתם לא בונים הרבה מאוד מסגרות - אפשר בהחלט לוותר. ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד על ידי שילוב של כמה ג'יגים וכליבות (מוט, ו - C). 
מוט הידוק (Clamping Caul)

לא בדיוק כליבה, אבל מחייב איזכור. מוט ההידוק מאפשר הפעלת לחץ לאורכו, וכך להגיע למקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם כליבות "רגילות". השימוש הקלאסי הוא הפעלת לחץ אופקי בעת הדבקת קורות ליצירת משטח, על מנת שהקורות יישארו באותו מישור. למוט ההידוק צורה קמורה, וכך מופעל לחץ במרכז המוט גם אם הוא נכלב רק בקצותיו. לעיתים מוטות ההידוק מגיעים כזוג מוטות המהודק באמצעות ברגים בקצותיו. במקרים רבים מדובר במוטות פשוטים, מעשה בית, המהודקים באמצעות כליבות.

בתמונה (בשימוש לא אופייני) - מוט הידוק מסחרי עם מגרעת לכליבה ועם קימור "מדעי" מדויק.

המלצת הבית: שימושי מאוד - להשקיע, ולהכין לבד מספר מוטות.
כליבת ריק (Vacuum clamp)

כליבת ריק מאפשרת לקבע רכיב למשטח עבודה מבלי לפגוע בנגישות אליו. ההצמדה מתבצעת על ידי משטח מחורר, שמחובר באמצעות צינורות ושסתומים למשאבת ריק. הכליבה נפתחת / נסגרת באמצעות השסתום ששולט על חיבור המשטח למשאבה. שימושי בעיקר לכירסום (עם ראוטר) או שיוף (עם משייפת חשמלית).

המלצת הבית: אם יש משאבת ריק בנמצא, כדאי כבר להשקיע בקנייה או בבנייה עצמית של הכליבות. אחרת - חבל על הכסף. 

זהו זה. אני מניח כי אתם מותשים לפחות כמוני. שאלות, הערות, תיקונים, המלצות - יתקבלו בברכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה