יום ראשון, 8 ביוני 2014

המכונה שלא עושה שום דבר

לפני שכל שוחרי השפה העברית לדורותיה מתנפלים עלי, ומסבירים לי שהצירוף "המכונה שלא עושה שום דבר" איננו תיקני מאחר שמדובר בשלילה כפולה (double negation) - אני מבקש מהם לעיין במאמר של האקדמיה העברית שכותרתו "כלום ושום דבר". בקצרה, המילה "שום" בביטוי "שום דבר" היא צורה אחרת של המילה "שם" ומשמעות הביטוי היא "דבר כלשהו", "איזשהו דבר" (ומעניין להשוות לביטוי בעל המשמעות הכמעט הפוכה "שם דבר"). כפי שבאנגלית הביטוי "anything" מצריך שלילה במשפט (I did not eat anything) כך גם הביטוי "שום דבר" מצריך שלילה במשפט (לא אכלתי שום דבר).

בכל מקרה, "המכונה שלא עושה שום דבר" הוא התירגום שלי למונח האנגלי "do nothing machine". מדובר במכונה שמבצעת משימה חסרת תועלת. המכונה שבתמונה (Trammel of Archimedes) נחשבת לאחת הדוגמאות הקדומות למכונות שכאלה. המצאתה מיוחסת לפרוקולוס (412 - 485 לספירה), ויש אפילו המייחסים את המצאתה לארכימדס עצמו (287 - 212 לפנה"ס). אמנם למכונה יש שימוש אפשרי - אם מחברים עיפרון לקצה המוט מתקבל ציור של אליפסה, אבל ברבות השנים המוט הוחלף בידית קטנה, והמכונה הפכה למכונה שפשוט לא עושה שום דבר.

בשנת 1952, בעת ששהה במעבדות בל, המציא מרווין מינסקי "מכונה חסרת תועלת" - הוא כינה אותה "Ultimate Machine" או "Leave me alone box". בהתבסס על ההמצאה של מינסקי, פיתח קלוד שאנון (שהיה המנחה של מינסקי במעבדות בל) את המכונה שלו - מכונה שזכתה לפירסום, לתהילה, ולאין ספור שיחזורים וגירסאות. מדובר במכונה פשוטה - קופסה עם מתג הפעלה. המשתמש מפעיל את המכונה באמצעות הסטת מתג, ומתוך הקופסה יוצאת "יד" שמסיטה את המתג לכיוון הנגדי, ומכבה את המכונה.


יש, כמובן, הבדל משמעותי בין שתי המכונות. במכונה של ארכימדס - כל עוד מושקעת אנרגיה, המכונה מבצעת פעולה כלשהי, פעולה שהיא חסרת תכלית (במובן הפשוט של המילה). בקבוצה זו נכללים צעצועים רבים - כאלה המיועדים לילדים ולמבוגרים. במכונה של שאנון (מינסקי) - האנרגיה שמושקעת מביאה את המכונה לבצע פעולה בעלת תכלית - לנתק עצמה ממקור האנרגיה, ובכך להפסיק את פעולתה. הקבוצה הזאת קטנה למדי, כמעט "מלאכותית".

בשנת 1957 בנו בני הזוג צ'רלס (1907 - 1987) וריי (1912 - 1988) אימס (Charles and Ray Eames) את הגירסא שלהם למכונה שלא עושה שום דבר. בני הזוג אימס היו מעצבים אמריקאיים, ממובילי "המודרניזם" בארצות הברית - שהתמקדו בעיקר בארכיטקטורה ובעיצוב רהיטים. רשומה נפרדת שתוקדש אך ורק לבני הזוג בוא תבוא בעתיד הקרוב (די אם נזכיר כי הם אלה שפיתחו / המציאו את הלביד המכופף). בכל אופן, לא רק שהמכונה שבנו בני הזוג הייתה "מודרנית" באסתטיקה שלה, היא גם הייתה אחת המכונות הראשונות שהונעו באמצעות אנרגיה סולארית. האגדה מספרת שאימס הזמין צוות מהפוליטכניקום של קליפורניה (Cal Poly) על מנת שיסייע לו בבנייה. הצוות אמנם הגיע, אבל בעיקר בשביל לראות מה הם יכולים ללמוד מאימס.

ועד שתגיע הרשומה "הרצינית" אודות בני הזוג אימס - אתם מוזמנים להנות מהמכונה שלהם שלא עושה שום דבר חוץ מלהעלות חיוך על פניו של המתבונן. האמת - זה לא מעט.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה