יום ראשון, 19 באוקטובר 2014

מתנות לשנה החדשה

סוף סוף הגיע "אחרי החגים", ולפנינו ישורת ארוכה של חודשיים תמימים (!) לפני פרוץ חג החנוכה. רגע לפני שניכנס לשיגרה - הנה חווה אלברשטיין שרה "מתנה לראש השנה", מילים: לאה נאור, לחן: מתי כספי.


חווה אלברשטיין קיבלה במתנה נוצה, עלה אדום, טיפת גשם וציור בחול של שמש ושמיים ופרח עם גבעול. אנחנו נעסוק במתנות אחרות - אנחנו נדבר על המתנות של פרויבל (Forebel Gifts).

פרידריך פרויבל (1782 - 1852) היה איש חינוך גרמני, שהניח את היסודות המודרניים לחינוך של ילדים בגיל הרך. הוא המציא את גן הילדים, תוך שהוא שם דגש על כך שילדים הם יצורים יצירתיים ועל כך שמשחק הוא המנוע ללמידה (אני מניח שהשר פירון היה אומר "למידה משמעותית"). על מנת לתמוך בעקרונות אלה הוא פיתח אוסף של עשרים משחקים - המתנות של פרויבל. המתנות הן רצף שמסודר מהמוחשי אל המופשט, מהפשוט אל המורכב. המתנות נועדו הן למשחק עצמאי של הילד והן למשחק של הילד עם האם או עם הגננת (התנצלותי הכנה - שיוויון בין המינים לא היה ממש על הפרק במאה ה-19).

המתנה הראשונה - כדורי צמר
שישה כדורי צמר סרוגים. לכל כדור צבע שונה, ומכל כדור משתלשל שרוך. פרויבל ראה בכדור צורה מושלמת, טהורה. כדורי הצמר קלים ונעימים למגע.


המתנה השניה - כדור, גליל וקוביה
שלושה גופים: כדור, גליל וקוביה - כולם בגודל של 2 אינץ' (51 מ"מ). הגופים עשויים עץ, ללא גימור. הגופים מוגשים לילד בתוך קופסת עץ. בנוסף לגופים, המתנה כוללת מעמד, שלושה חוטים ומקל עץ קטן. הגופים מתחברים אל החוטים בנקודות שונות המהוות צירי סיבוב שונים. הילד יכול לסובב (בעזרת המקל המושחל בתוך החוט הכפול) את הגופים, ולהתרשם מגופי הסיבוב שנוצרים. הכדור שבמתנה השנייה זהה לכדור שבמתנה הראשונה (למעט שינוי החומר והתכונות הנגזרות מכך).


המתנה השלישית - שמונה קוביות
שמונה גופים זהים - קוביות בגדול של1 אינץ'. הגופים מוגשים לילד בתוך קופסת (קוביית) עץ עם מכסה. הופכים את הקופסא, מושכים החוצה את המכסה, ומקבלים קוביה גדולה המורכבת משמונה הקוביות הקטנות. בנוסף לגופים, המתנה כוללת משטח עליו מצוירת רשת ריבועים בגודל זהה (1 אינץ'), שעליה ניתן להניח את הקוביות.


המתנה הרביעית - שמונה תיבות
שמונה גופים זהים - תיבות בגודל של 1/2 * 1 * 2 אינץ'. התיבות מוגשות לילד בתוך קופסת עץ, בדומה למתנה השנייה. ניתן לשחק עם שמונה התיבות, או להוסיף למשחק את הקוביות מהמתנה השלישית.


המתנה החמישית - קוביות ומנסרות
שלושים ותשעה גופים - 21 קוביות, 6 חצאי קוביות, 12 רבעי קוביות. הגופים מוגשים ליד בתוך קופסת עץ גדולה יותר של 3 אינץ'. המתנה החמישית מאפשרת לילד לבנות מבנים מורכבים יותר, וחושפת אותו למושגים מתמטיים חדשים - אלכסון, זווית, שברים.


המתנה השישית - תיבות
שלושים ושישה גופים - 18 תיבות, 12 חצאי קוביות, 6 עמודים. הגופים מוגשים לילד בתוך קופסת העץ הגדולה (3 אינץ'). הגופים מאפשרים לילד לבנות מבנים מורכבים יותר, ובמיוחד כאשר משלבים אותם עם הגופים מן המתנות הקודמות. מעניין לציין כי הארכיטקט פרנק לויד רייט (Frank Lloyd Wright) הרבה לשחק בילדותו עם "קוביות" עץ - קשה שלא להבחין בקשר בין "קוביות" המשחק לבין המבנים (היחודיים) שהוא תיכנן לאורך השנים.


המתנה השביעית - אריחים
אוסף אריחים הבנויים משבע צורות בסיסיות - ריבוע, משולש שווה צלעות, משולשה ישר זווית ושווה שוקיים, משולש ישר זוית ושונה צלעות, משולש שווה שוקיים בעל זווית קהה, עיגול, חצי עיגול. שבע הצורות הבסיסיות מופיעות בגדלים ובצבעים שונים. האריחים שבמתנה השביעית הם (חלק מן) הפאות של הצורות שהילד נחשף אליהן במתנות הקודמות. במתנה השביעית הילד נחשף למושג החדש - המשטח. הילד לומד כי הוא יכול לבצע הפשטה של גופים (מהמתנות הקודמות) על יד יצוגם באמצעות משטחים (אריחים).


המתנה השמינית - מקלות וטבעות
אוסף של מקלות, טבעות וחצאי טבעות בגדלים ובצבעים שונים. המתנה השמינית חושפת את הילד למושג נוסף - הקו, ומציגה בפניו רמה נוספת של הפשטה - ממשטח לקו.


המתנה התשיעית - נקודות
אוסף של נקודות (עיגולים קטנים) בגודל אחיד ובצבעים שונים. המתנה התשיעית חושפת את הילד למושג נוסף - הנקודה. המתנה משלימה את תהליך ההפשטה מגופים תלת-מימדיים, למשטחים דו-מימדיים, לקוים חד-מימדיים, ולבסוף לנקודה חסרת מימדים.


המתנה העשירית - מסגרות
אוסף של מקלות וכדורים. המתנה העשירית סוגרת את המעגל, וחוזרת אל הגופים. הילדים יוצרים באמצעות המקלות (מקצועות) והכדורים (קודקודים) גופים דו-מימדיים ותלת-מימדיים. בתקופתו של פרויבל המתנה העשירית כללה קיסמים מחודדים ואפונים שהושרו במים, כך שניתן יהיה להחדיר אליהם את הקיסמים. כיום, בנוסף למשחקים המאפשרים לבנות ולפרק מסגרות (Tinkertoy, למשל), ניתן להשתמש בכדורי "פלסטלינה" בתור כדורים רב-שימושיים.


כמה הערות לסיכום:
  1. איפשהו למעלה דיברתי על כך שפרויבל הציג עשרים מתנות - לאן נעלמו המתנות אחת עשרה עד עשרים? אני לא ממש יודע את התשובה לשאלה. החברות שמוכרות את המתנות והאתרים שמדברים על פרויבל והמתנות שלו נעצרים, משום מה, במתנה העשירית. חפרתי לא מעט, אבל לא מצאתי חומר (באנגלית) שמדבר על המתנות המתקדמות יותר.
  2. מבחינה נגרית לא מדובר כאן באתגר קשה מדי. הכנת הכדור מאתגרת משהו - יש כאלה שיעדיפו חריטה עם או בלי ג'יגים, ויש כאלה שיעדיפו פתרונות "מקוריים" יותר (שמעתי ראוטר?). יש כאלה שיעדיפו את הגישה הידנית - גילוף כדור באמצעות סכין - לא כל כך פשוט, אבל בהחלט מעניין. גם בתחום בניית הקופסאות ניתן "להשתולל", למרות שפרויבל בפירוש הטיף לקופסאות פשוטות.
  3. ילדים (לפחות אליבא דפרויבל) תופשים גופים באופן אינטואיטיבי, ועוברים תהליך בו הם לומדים כיצד לבצע הפשטה של הגופים למשטחים, לקווים ולנקודות. עולם המבוגרים מסתפק, כמעט תמיד, בייצוגים המופשטים. התהליך של המעבר מן המופשט אל המוחשי קשה לנו מאוד. כשאנחנו רואים ייצוג דו-מימדי של גוף כלשהו אנחנו יכולים לבנות את הגוף באמצעות "הוראות הייצור", אבל קשה לנו מאוד לתפוש איך באמת ייראה הגוף במרחב. זה נכון לגבי נגרים שמנסים לתפוש איך ייראה הרהיט אותו תיכננו, וזה נכון עוד יותר לגבי לקוחות שמנסים לתפוש איך ייראה הרהיט שזה עתה הזמינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה