יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

מיחזור הוא תבוסה

די נדיר למצוא חברה במאה ה-21 שמצהירה שהיא מתנגדת למיחזור. זה יישמע מוזר עוד יותר אם אספר לכם שהחברה נוסדה בשנת 1959, ושהיא מוכרת כיום את אותם שלושה מוצרים (בעלי השמות הקליטים 606, 620, 621) שמכרה עם היווסדה. אבל, באופן כללי, מדובר בחברה די מוזרה שבהחלט מצדיקה רשומה.

Dieter Rams
חברת vitsoe (נהגה כמעט כמו ארגון ויצ"ו) נוסדה בגרמניה בשנת 1959 בידי איש מכירות בשם Niels Weise Vitsoe ובידי מעצב בשם Otto Zapf. החברה נוסדה על מנת לייצר ולמכור קו מוצרים שיעוצב בידי Dieter Rams. רמס עבד באותה תקופה בחברת בראון, אך קיבל אישור מהאחים בראון לבצע גם "עבודות צדדיות". הפתיחות של האחים בראון הוכיחה עצמה כדאית - רמס נשאר בבראון, שימש כמעצב הראשי של החברה משנת 1961 ועד שנת 1995, וחלק ניכר מהצלחתה של בראון מיוחס לעיצובים שלו.

רמס עיצב שלושה עיצובים עבור חברת ויטסו: עיצוב מספר 6 בשנת 1960 - מערכת מדפים אוניברסלית 606, עיצוב מספר 0 בשנת 1962 - מערכת ישיבה 620, ועיצוב מספר 1 בשנת 1962 - מערכת שולחנות צד 621.

העקרונות שמדריכים את חברת ויטסו אמנם נשמעים כמו "הדבר הנכון להגיד" בשנת 2014, אבל קחו בחשבון שהעקרונות נטבעו בשנת 1959 ושהחברה מתנהלת לפיהם יותר מחמישים שנה. נראה כי יצוק בהם תוכן ממשי. 
  1. החברה שואפת לייצר רהיטים שיחזיקו מעמד לאורך זמן רב.
  2. החברה שואפת להימנע מלייצר רהיטים עם "תאריך תפוגה".
  3. החברה שואפת להציג קו עיצובי מוגדר ומתמשך, ולא לנהות אחר אופנות חולפות.
  4. החברה שואפת לייצר רהיטים הבנויים מאבני בניין יסודיות שמשתלבות זו בזו, רהיטים שמתאימים (מסתגלים) לנסיבות משתנות.
ויטסו רוצה שהלקוחות שלה ייקנו כמה שפחות מהמוצרים שלה. החברה רוצה שהלקוחות יתחילו במספר רכיבים קטן, יוסיפו רכיבים בעת הצורך, יארגנו מחדש בהתאם לנסיבות, יתקנו אם יש צורך, יעבירו ממקום למקום, וישתמשו באותם רכיבים שוב ושוב. החברה שואפת לייצר את הרהיטים הטובים ביותר, לא את הרהיטים החדשים ביותר (best, not newest).

איך ויטסו מממשת את העקרונות ?

מערכת המדפים האוניברסלית (606) מורכבת ממסילות (מאונכות) ומרכיבים פונקציונליים שונים, המורכבים על המסילות.

קיימות שלוש אפשרויות לקיבוע המסילות - צמודות לקיר, מונחות על הרצפה ונתמכות על ידי הקיר, דחוסות בין הקיר לתקרה.


קיימות שתי אפשרויות למרווחים בין המסילות - 66.7 ס"מ ו - 91.2 ס"מ.


קיימים ארבעה עומקים לרכיבים - 16, 22, 30, 36 ס"מ.



בנוסף למדפים, קיים אוסף מוגבל של רכיבים.


קיימות שש אפשרויות לצבעים - אפור (off white), שחור, כסף, אשור (בוק) עם אפור, אשור עם שחור, אשור עם כסף.

אבל זה לא הכל ...

העיצוב המקורי של רמס (והרכיבים החדשים שעוצבו על ידו ועל ידי אחרים) הוא לתפארת המודרניזם של אמצע המאה הקודמת - פשוט, פונקציונלי, אסתטי.

המוצרים של ויטסו פשוט חיים לנצח - אנשים משתמשים ברהיטים במשך עשרות שנים - מוסיפים, מורידים, משנים, מעבירים דירה, מורישים לילדים.

החיבור והפירוק של הרכיבים השונים אל ומן המסילות פשוט ומהיר. הרכבות ופירוקים חוזרים ונשנים פשוט "לא מזיזים" למוצרים.

החברה עוזרת ללקוחות לתכנן את הרהיט שלהם - הלקוחות שולחים לחברה תמונות ומידות של האזור המיועד לרהיט, ואת השימושים אליהם הוא מיועד. החברה מתכננת את הרהיט, וללקוח ניתנת האפשרות לשנות את התיכנון כרצונו. לבסוף, כאשר התכנון מושלם, החברה אורזת את הרכיבים ושולחת אותם לביתו של הלקוח בצירוף הוראות הרכבה מפורטות.

השתכנעתי ... אבל זה בטח נורא יקר ?!

כן ולא. המחיר של המערכת ממש לא זול (למשל, ארבע מדפים רדודים מורכבים על שתי מסילות קצרות עולים 1.500 ש"ח, לא כולל משלוח). אבל, אם מחשבים את העלות לאורך כמה עשרות שנים (הערכה ממש ריאלית עבור רכיבים של ויטסו) מגלים שמדובר במערכות זולות למדי.

ועכשיו ... כמה תמונות





כותרת הרשומה "מיחזור הוא תבוסה" שימשה ככותרת להרצאה של מרק אדמס - המנכ"ל הנוכחי של ויטסו. לדבריו recycling is what you do when you fail to re-use.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה