יום ראשון, 15 באפריל 2012

שוב נדרשים לשיטה

חופשת הפסח שהסתיימה לה אתמול הוליכה אותנו אל הדרום. ברשומה קודמת שיבחתי כבר את הדרום - בעוד רוב עמישראל נמשך אל הצפון הסואן והפקוק, אנו שמים פעמינו אל המרחבים השקטים והפתוחים של הדרום. על פי רוב אנו מדירים רגלינו מטיולים מאורגנים, אבל הפעם חרגנו ממנהגינו והצטרפנו לטיול גלישה (סנפלינג) של החברה להגנת הטבע.

ביום הראשון של הטיול ביקרנו וגלשנו בנחל פרת / ואדי קלט (כל אחד מוזמן לבחור את השם על פי "הנרטיב" המתאים לו). שילוב של חופשת פסח ויום שישי הביא למקום יהודים וערבים (ישראלים ופלסטינים), שהתערבבו אלה באלה, והפליאו לצלות בשר ולהעלות עשן. הפקח שהשגיח על המתרחצים בבריכה המיר את את משפטי האינתיפדה שלו - JIB EL HAWIYA, ROOCH MIN HOON למשפטי פיקוח הולמים - SAGARNA EL BIRKA, ROOCH MIN HOON.

למחרת, השכמנו קום, טיפסנו כשלושים דקות במעלה נחל רחף, ואת שאר היום בילינו בגלישה במורד הנחל. הגלישה במפל האחרון (משהו כמו 40 מטר, רובם בשיפוע שלילי) סיפקה לגולשים האמיצים אפשרות להנות מן הנוף. הנגר שבינינו ניצל את הגלישה להתבונן בעצים - בהם עצי שיטה - ולהרהר בפוטנציאל הטמון בהם.


 השיטה (Acacia) היא סוג של עץ או שיח שמונה כ - 1,300 מינים. רוב המינים נמצאים באוסטרליה (כ - 950). בישראל אנו מוצאים מספר סוגים של שיטה - שיטה סלילנית, שיטת הסוכך, שיטת הנגב ושיטה מלבינה. לצערינו, אנו מוצאים בארץ גם את השיטה המכחילה, שהוא מין פולש שהובא לארץ מאוסטרליה על יד הבריטים בשנות העשרים של המאה הקודמת. השיטה המכחילה היא אחד מן המינים הפולשים המזיקים ביותר, ומתנהלת נגדה מלחמת חורמה.

השיטה מוזכרת פעמים מספר בתורה. השיטה שימשה לבניית ארון הברית, המשכן, המזבח, ומזבח הקטורת. גם כיום משתמשים במינים שונים של שיטה לבניית רהיטים. קיים שימוש נפוץ ב - Australian Blackwood וב - Australian Myall Wood שניחן בריח טוב (ויכול לשמש כתחליף לארז הלבנון). לשיטה שימושים נוספים - כמזון, כחומר ברפואה עממית, כבושם, כמקור לצבע, וכיו"ב.

בשנים האחרונות מתרחשת תופעה מדאיגה של תמותת עצי שיטה בנגב ובערבה. הסיבות לתמותת העצים אינן ברורות, ונעשה מאמץ מחקרי נרחב על מנת להבין את הסיבות לתמותה ועל מנת לשפר את מצבם של העצים שעודם חיים. בנובמבר 2011 נערך כנס בנושא, והמתעניינים מוזמנים לעיין בחוברת התקצירים של ההרצאות שניתנו בכנס.

ונסיים באיזכור נוסף (בלחנו של דובי זלצר, ובביצועה של נתנאלה) של השיטה בתנ"ך, הפעם מישעיהו מ"א, י"ט - אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה, וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן; אָשִׂים בָּעֲרָבָה, בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר--יַחְדָּו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה