יום ראשון, 8 באפריל 2012

על מקלות ולוחות שנה

ליל הסדר והפקקים מאחורינו. אנו יודעים כי חוגגים את חג הפסח בט"ו בניסן, אבל איך יודעים מתי חל ט"ו בניסן? השאלה אולי נשמעת טפשית, אבל העניינים אינם כל כך פשוטים.

השיטה הפשוטה לשמירת התאריך היא הסתמכות על הירח. מתבוננים אל השמיים, מחכים למולד הירח, וסופרים את ימי החודש. השיטה פשוטה ליישום על ידי כל אדם באשר הוא, איננה מצריכה ידע אסטרונומי כלשהו, וגם אם בחודש מסוים טועים ביום - בחודש הבא מתקנים את הטעות.

הבעייה המרכזית של השיטה הירחית היא שהקפה אחת של כדור הארץ סביב השמש אורכת 365.25 ימים בקירוב, ומספר זה אינו מתחלק באורך חודש ירחי שהוא 29.53 ימים בקירוב. הקפת כדור הארץ סביב השמש (שנה טרופית / שנה סולארית) היא הקובעת את עונות השנה, את אורך היום וכיו"ב. כלומר, אם שומרים באדיקות על לוח שנה ירחי מאבדים עד מהרה את הקשר לכל אותן תופעות הנובעות מהקפת השמש על ידי כדור הארץ.

על מנת לשמור על קלות החישוב של הלוח הירחי ועל המסורות הקשורות בו בלי לאבד את הקשר לשנה הסולארית פותח (ע"י היהודים ואחרים) הלוח הלוניסולארי, המתבסס על רעיון השנים המעוברות. הרעיון הוא שע"י הוספה של 7 חודשים ירחיים לאורך כל 19 שנים ירחיות מגיעים (כמעט) ל - 19 שנים סולאריות. בשנת 359 לספירה קבע הרב הלל נשיאה את השיטה של הלוח העברי עם השנים המעוברות, כפי שהיא מוכרת לנו כיום. באותה הזדמנות בוטל הצורך בהתבוננות בירח לשם קביעת ראשי החודשים, ומכאן ואילך הסתמכו על החשבונות האסטרונומיים של הלל נשיאה.

וכאן אנו מגיעים אל לוח השנה הרוני (Runic calendar). לוח השנה הרוני היה בשימוש העמים הגרמנים והצפון אירופאים החל מתקופת ימי הביניים. הלוח העתיק ביותר שהשתמר הוא מהמאה ה - 13 לספירה. הלוח הרוני מזכיר את לוח השנה העברי - זהו לוח לוניסולארי שמציג 19 שנה. חדי הראייה שבינכם יכולים להבחין (סוף סוף) בקשר לנגרות. לוחות השנה הרוניים היו נחרטים על גבי מקלות עץ. ישנו חריץ עבור כל יום, וסימנים מיוחדים לימים מיוחדים - סולאריים (יום השיוויון) וירחיים (חג ה - Easter הנוצרי).

לוחות השנה הרונים משתייכים למשפחה גדולה ומכובדת של מקלות לוחות שנה. מקלות כאלה מוצאים במקומות רבים בצפון ובמזרח אירופה. חלק מן המקלות מציגים רמה אומנותית גבוהה, בעוד חלקם מאוד פשוטים. חלק מן המקלות הם מקלות סולאריים בלבד, וחלקם לוניסולאריים. המקלות נפוצו עם התפשטותה של הנצרות, בנסיונה להחיל לוח שנה אחיד על כל המאמינים. למקלות היה תפקיד חשוב בחיי היום-יום של האנשים, והם הועברו בירושה מדור לדור.



ככל הנראה בלי קשר למקלות לוחות השנה האירופאים, אנו מוצאים מקלות בעלי שימוש דומה בצפון אמריקה, שם השתמשו בהם התושבים האינדיאנים. בתרבות האינדיאנית אנו מוצאים את המקלות משמשים לא רק לצורך קביעת התאריך, אלא גם לצורך תיעוד אירועים משמעותיים בחיי הקהילה - יצירת יומן באמצעות סימנים על פני ציר הזמן, השנתות במקל.

אז בפעם הבאה שאתם מחפשים מתנה מיוחדת, כזאת שמתפתחת ומשתבחת לאורך השנים, למה לא להכין ולהעניק מקל לוח שנה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה