יום ראשון, 23 בפברואר 2014

ניירות או מחשבים

בתחילתו של החודש נפטר דוקטור רוג'ר תומלינסון (Roger Tomlinson). אני מניח כי הקוראים אינם מכירים את האיש, אבל קשה להפריז במידת ההשפעה שלו על חיינו המודרניים. רוג'ר תומלינסון נחשב לממציא מערכות המידע הגיאוגרפיות (ממ"ג, GIS) - המצאה ששינתה את עולם המיפוי.

רוג'ר תומלינסון נולד בשנת 1933 בקימברידג', אנגליה. הוא שירת כטייס בחיל האוויר המלכותי בשנים 1951 - 1954. עם תום שירותו הצבאי הוא השלים שני תארים ראשונים - בגיאוגרפיה ובגיאולוגיה. הוא השלים את לימודי התואר השני שלו בקנדה, תוך שהוא חוקר את הגיאומורפולוגיה של הקרחונים במפרץ לברדור. עבודת הדוקטורט שלו עסקה בתחום חדשני ופורץ דרך - מערכות מידע גיאוגרפיות.

לפני המצאת הממ"ג, השיטה שהייתה נהוגה לשם "איחוד" מידע גיאוגרפי (בצורת מפה או בצורה טבלאית) הייתה שימוש במפת בסיס שעליה הונחו שקפים עם המידע הנוסף (המידע הטבלאי הומר אף הוא למפות). אני מניח כי לחלקינו הטכנולוגיה הזאת מזכירה נשכחות מהשירות הצבאי.

בשנת 1959 עבד תומלינסון בחברה קנדית שערכה סקרים אוויריים. החברה קיבלה פרויקט במסגרתו היא הייתה צריכה להמליץ על המיקום המיטבי להקמת מפעלי נייר בקניה. לצורך מתן ההמלצה הם אספו מידע לגבי - טיב הקרקע, שיפוע פני השטח, שבטים מקומיים, תנועת פילים, מושבות קופים, כמות משקעים, ונתיבי תחבורה. תומלינסון והצוות שבו לקנדה, והחלו בתהליך של איחוד המידע הגיאגרפי בשיטת השקפים, השיטה שהייתה מקובלת באותם ימים. איחוד המידע בשיטת השקפים היה תהליך ארוך ולא יעיל, הפרויקט עמד לחרוג מהתקציב, והמנהל של תומלינסון הורה לו "למצוא שיטה זולה יותר" להשלים את הפרויקט.

תומלינסון החליט לנצל את המחשב ואת הפלוטר שהיו במשרד על מנת לפתור את הבעייה. במשך שבוע, לאחר שעות העבודה, הם הזינו את הנתונים לתוך המחשב, ובתום השבוע הם הדפיסו מפה שכללה את איחוד המידע הגיאוגרפי שנאסף - מפת הממ"ג הראשונה בעולם.

תומלינסון ניסה "למכור" את רעיון הממ"ג לחברות מחשוב מקומיות, אבל הוא נדחה - "הרעיון איננו מעניין". כעבור זמן מה, מצא עצמו תומלינסון יושב במטוס ליד לי פראט, שהיה נציב "מלאי הקרקע הקנדית" (משהו שבין שר החקלאות לראש מנהל מקרקעי ישראל). פראט שהתמודד עם בעיות קשות של החקלאים הקנדים, הבין את הפוטנציאל העצום הטמון בממ"ג, ואימץ אותו בחום. כך הוקמה רשות הממ"ג הקנדית - רשות הממ"ג הראשונה בעולם.

אבל מה לנו ולממ"ג ? אנחנו אנשים פשוטים ולכן נחזור בשבוע הבא אל התחום שלנו, ונדבר על נגרות ותיב"ם (תיכנון באמצעות מחשב) - למה כן ולמה לא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה