יום ראשון, 9 במרץ 2014

מושינג

נפתח בשיר ילדים:


כולם יודעים את שמו השל המלחין - מתי כספי. אבל מי כתב את המילים ? המילים נכתבו על ידי נתן זך, מה שמביא אותנו למחשבה שלא מדובר בדיוק בשיר ילדים. הנה המילים - מוסר ההשכל משנת 1972 (השנה בה נכתב השיר) נשאר רלבנטי עד לימינו.


כלבלב הו בידי בם בם נכנס לאיטליז 

וגנב לו עצם משם הו בידי בם בם 
הקצב התרגז והרים את ידו הו 
כלבלב הו בידי בם בם 
בם בו. 

כלבלב הו בידי בם בם נמלט למחבוא 
וגרם לו עצם גנובה לא לו 
הו והעצם ערבה כה לחיכו 
הו בידי בם בם בו. 

הילדים שעברו בדרכם על ידו 
ראו רק את קצה זנבו של כלב בו 
בי די בם בם בו. 

המוסר הוא פשוט בידי בם בם בו 
מי שלא יוכל כאן לגנוב עצם לעצמו 
הו בידי בם בם 
לעולם לא יראה פה את קצה זנבו 
הו בידי בם בם 
בם בו. 


השיר הזה (שבוצע במקור על ידי תיקי דיין בליווי להקת הפלטינה) התנגן במוחי ביום ראשון שעבר. יצאנו מן הבית בשש בבוקר, ולאחר שעתיים ומחצה הגענו לעיירה גרינוויל (Greenville). שם פגשנו את סטיב, זאק ולהקת כלבי האסקי. נסיעה נוספת של עשרים דקות, ואנחנו באחד משערי הכניסה לקטע הצפוני של שביל האפלצ'ים - Hundred Mile Wilderness. הקטע הזה נחשב לקטע הפראי ביותר בשביל האפלצ'ים - הקטע "המאתגר" (כמו שהאמריקאים אוהבים לומר) ביותר מבחינת ניווט ועבירות.

אבל אנחנו לא באנו לכאן בשביל ללכת - אנחנו כאן בשביל מושינג (mushing). מושינג הוא שם כולל לתעבורה באמצעות כלבים. מקור המילה mush הוא ככל הנראה במילה הצרפתית marchez, שמשמעותה - להתקדם. אנחנו באנו לטייל באמצעות מזחלות כלבים (dog sledding).

לפני שנעבור לתמונות, הנה כמה תשובות לשאלות:

  • טמפרטורה: מינוס 8 מעלות צלזיוס.
  • קצב התקדמות: בין חמישה לעשרה קמ"ש.
  • זמן כולל של הטיול: שהינו בחוץ כשבע שעות - כולל רתימת הכלבים בתחילת המסלול, הפסקת צהריים, ושיחרור הכלבים מהריתמה בסוף היום.
  • הכלבים: כולם כלבי האסקי. כולם כלבים שנמסרו לאימוץ, ונאספו על ידי סטיב. לא מעט אנשים מביאים הביתה כלב האסקי, ומגלים עד מהרה שלא מדובר בכלב משפחה. אלה כלבים מאוד דעתניים, רגישים מאוד למעמדים החברתי, ובהעדר פעילות גופנית (ריצה של כמה שעות כל יום) הם פורקים את המרץ שלהם על כל מה שנמצא מסביבם.
  • אנחנו: מדובר במאמץ פיזי משמעותי (ואני לא מדבר על הכלבים, שנהנים מכל רגע). בירידות עולים על המזחלת ונמשכים על ידי הכלבים במהירות גבוהה, במישור - ספק הולכים, ספק רצים עם רגל אחת על המזחלת ורגל אחת על השלג, בעליות - הולכים ליד המזחלת.
  • הדינמיקה: מערכת היחסים שבין המושר (musher, האדם שנוהג במזחלת) לבין הכלבים מדהימה. הדינמיקה בין הכלבים לבין עצמם מעניינת לא פחות. ההתנהגות של חלק מן הכלבים מידרדרת ככל שמתקרבים לסוף המסלול - זה לא שהם מתעייפים, להיפך. הם מכירים את הדרך, ופשוט רוצים להמשיך לרוץ.
  • שורה תחתונה: וואוו.

והנה התמונות

הכרות עם הכלבים

דובר הלהקה

הפסקת צהריים

הדור הצעיר עטוף היטב (ואפילו הצליח לתפוס תנומה) 

נבחרת הבנים משתרכת מאחור (חפשו אותנו, אנחנו בתמונה)

סוף סוף מצליחים להדביק את ... 

נבחרת הבנות שמובילה בביטחה

תיכף העונה נגמרת - הבטיחו את מקומכם עכשיו - רוצו להרשם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה