יום ראשון, 21 בספטמבר 2014

תפוחים

נפתח בשיר, נעבור דרך עובדות שכל אחד חייב לדעת, ונסיים בנגרות.

שירה:
תפוח בדבש - נעמי שמר ושלישית הגשש החיוור.


עובדות שכל אחד חייב לדעת:
  1. קליפת התפוח הארוכה ביותר נוצרה על ידי Kathy Wafler Madison. בשנת 1976, בהיותה בת שש-עשרה, היא יצרה קליפת תפוח באורך של 52.53 מטר.
  2. התפוח משתייך למשפחת הורדיים.
  3. ישנם יותר מ - 7,000 זנים שונים של תפוחים.
  4. התפוח לא באמת נפל על ראשו של ניוטון (מה שלא הפריע לקולג' בקיימברידג' שנקרא על שמו לשתול בחצר עץ תפוח, שזרעיו הובאו מבית הולדתו של ניוטון).
  5. סין היא יצרנית התפוחים הגדולה בעולם.
  6. האימרה המפורסמת An apple a day keeps the doctor away היא גירסא מודרנית לאימרה המקורית To eat an apple before going to bed, will make the doctor beg his bread. 
  7. הזרעים של התפוח מכילים ציאניד.
  8. קיימות עדויות כי האדם אכל תפוח כבר בשנת 6,500 לפני הספירה.
  9. במיתולוגיה הנורדית, האלה idun היא אלת התפוחים והנעורים. היא סיפקה לאלים תפוחים, ובכך העניקה להם נעורי נצח.
  10. כשאומרים תפוח, הפה נהיה נפוח.

נגרות:
לא מרבים להשתמש בעץ התפוח לבניית רהיטים. מדובר בעץ קטן למדי (גובה 4-9 מטר, קוטר - 0.3 מטר), עם שיעור התכווצות / התרחבות גדול מאוד ועם נטייה לרקבון. לפיכך, קשה להשיג לוחות גדולים (במצב טוב) לצורך בניית רהיטים. אם כבר מוצאים לוחות בגודל סביר, הם יקרים מאוד. העץ דומה למדי לדובדבן - גרעינים קטנים, צפופים, מסודרים, אדמדמים.

בתמונה ארון שבנה מתיו קני (נגר ועורך ראשי במגזין Fine Woodworking). חזיתות המגירות בנויות תפוח, ושאר הארון בנוי אשא. מתיו מספר כי נאלץ לשנות את התיכנון המקורי של הארון, שכן לוחות התפוח לא היו גדולים דיים. מי שמעוניין בתמונות נוספות ובדברי הסבר מוזמן לדלג אל הרשומה של מתיו.

שנה טובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה