יום ראשון, 28 בספטמבר 2014

גלוי וידוע לפני כסא כבודך

כשלמדתי נגרות באנגליה, המורה שלי (מייקל סקוט) טען שבסך הכל יש שלושה סוגים של רהיטים: שולחן, כסא, ארון. בימים בהם רוחו הייתה עולצת במיוחד הוא היה מבצע רדוקציה נוספות וטוען כי קיים רק סוג אחד של רהיטים: שולחן. לסוג בסיסי זה קיימות שתי ואריציות: שולחן שיושבים עליו - מכונה לעיתים כסא. שולחן עם מדפים, דלתות ומגירות - מכונה לעיתים ארון.

Chair by Kate Highfield
לפני כחודשיים התפרסמה כתבה בעיתון The Onion שכותרתה "מחקר מאשר כי אין צורך לייצר כסאות נוספים לעת עתה". המחקר (שנערך לאורך חמש שנים) הגיע למסקנה כי "יש כעת מלאי מספיק של כסאות בארצות הברית ... יש כרגע כסאות רבים בלתי מאוישים, ואין סיבה שאנשים לא ישבו עליהם ... ייצור הכסאות יכול להיפסק לחלוטין, ולא יהיו לכך כל השפעות שליליות". איגוד יצרני הכיסאות טען מנגד כי "העובדה שכל כך הרבה אנשים עומדים, מוכיחה את הצורך בייצור כסאות נוספים". עורכי המחקר השיבו "ברוב המקרים ניתן לשאול כסאות ממישהו שיש לו עודף. האם בעתיד נזדקק לכסאות נוספים ? כנראה שכן. אבל כרגע יש לנו די והותר כסאות".

לפני שאתם קופצים, הרשו לי לעדכן אתכם שהעיתון The Onion הוא עיתון סאטירי (שנוסד בשנת 1988) המתמחה בכתבות "מדעיות" דוגמאת זו על הכסאות. אני בטוח שיש לא מעט נגרים אומנים שהיו שמחים מאוד לו המחקר היה מחקר אמיתי, וכך הייתה נחסכת מהם הרעה החולה של בניית כסאות. אני מדבר כאן על כסאות "רגילים" - כאלה שמגיעים במסגרת הזמנה של "שולחן אוכל ושישה (שמונה) כסאות".

Chair by John Morris
קשה לתכנן כסא "טוב"
הבה נערוך ניסוי מחשבתי - נסו לחשוב מתי בפעם האחרונה ישבתם על כסא "רגיל" והרגשתם בנוח. כסאות לשימוש הציבור הרחב הם המצאה מודרנית למדי. עד למאה השש עשרה, רק מלכים, אנשים דת ושאר אנשים רמי דרג ישבו על כסא (ולפיכך המילה "כסא" קיבלה גם משמעות שאולה לתפקיד הנכבד). מאז המאה השש עשרה החלו גם סתם בני תמותה לייסר את ישבנם בישיבה על כסא. לא רק לכם לא נוח, גם לאלה שיושבים מסביבכם. ההמצאה הזאת שנקראת "כסא" פשוט לא כל כך עובדת, או כפי שמייקל היה נוהג לומר "אין דבר כזה כיסא נוח".

גם מבחינה הנדסית קשה לתכנן כיסא "טוב". מדובר במשטח דק שיושב על ארבע רגליים דקות וצפופות, ושאמור להיות מסוגל לתמוך במשקל די מכובד (תלוי בגודל הישבן, כמובן). המבנה אמור גם להתמודד עם התנדנדות, שחרף דורות של מורות, היא מחזה די נפוץ במקומותינו.

ועוד לא הזכרנו את האסתטיקה. לבנות רהיט יפה זה לא כל כך פשוט. לבנות רהיט יפה שמסתכלים עליו מכל הכיוונים זה עוד פחות פשוט. לבנות רהיט יפה שמתסכלים עליו מכל הכיוונים, שגם יהיה נוח לשבת עליו ושהוא גם לא יקרוס - זאת כבר משימה ליחידי סגולה.


Chair by Eyal Gilat
קשה לבנות כסא "טוב"
בניית כסא מערבת מחברים בזוויות מעניינות, ובמקרים רבים - מחברים בזוויות מורכבות (compound angle). כשמדובר במחבר אחד או שניים כאלה - זה אתגר משעשע, כשמדובר בכמה עשרות - זה כבר הרבה פחות מצחיק. אפשר להתגבר על הבעייה באמצעות רכישת מכונות משוכלללות יותר (שלרוב לא מחזירות את ההשקעה) או באמצעות ג'יגולוגיה מתקדמת (שגם בנייתה כרורכה בהשקעה לא קטנה).

בניית כסא מערבת אלמנטים מכופפים. אלמנטים כאלה תמיד מסבכים את החיים - עוד ג'יגים, עוד פחת, פחות הדירות, פחות שעות שינה בלילה.

הרבה נגרים מתכנסים במשך השנים לבניה של שניים או שלושה דגמים של כסאות, תוך שהם משכללים ומייעלים את תהליך הבנייה. בהרבה מקרים מייצרים סדרות של כמה עשרות כסאות (במגוון עצים), וכשמגיעה ההזמנה מיישמים עליהם גימור ומוכרים אותם.

קשה לגבות עבור כסא מחיר "טוב"
מצד אחד יש גבול לכמה אנשים מוכנים לשלם עבור כסא - מדובר ברהיט קטן שקונים ממנו די הרבה. מצד שני העלויות של תיכנון ובניית כסא גבוהות מאוד. אז מה עושים ? מתחמקים - "האמת, אני מאוד אוהב לבנות כסאות, אבל הפעם אני ממליץ לכם לקנות את הכסאות אצל ...". ממחזרים - "זה דגם מאוד פופולרי שלי. מכרתי לא מזמן שישה כאלה למשפחת ... אפשר לקבל אותם בכל עץ שאתם רוצים, בתנאי שזה דובדבן". מסבסדים - "שולחן עם שישה כסאות - 12,000 לשולחן ועוד 1,000 לכל כסא. אם אתם רוצים את השולחן לבד - 8,000. רגע, איך אתם משלמים ?"

שאלה לסיום
מה הקשר בין המילה "כסא" למילה "כורסא" ? רמז - דברי הימים א', פרק י"ח, פסוק ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה